Recensie Serie

Serie – Sherlock (seizoen 1)

Ik was altijd al fan van series kijken. Vooral de luchtige series als Glee trokken mij heel erg, maar ook Nederlandse series als Expeditie Robinson en Wie Is De Mol vind ik erg leuk. Een vriendin wees me erop om eens Sherlock te gaan kijken. Ik had zo mijn twijfels, de afleveringen zijn erg lang en ik had een soort CSI-look-a-like verwacht, waar ik niet zo van houd. Maar ik ben blij verrast, érg blij verrast. Zo blij verrast dat Sherlock mij al meer dan een jaar in zijn greep houdt!

Sherlock - Seizoen 1 (Special Edition)

De beroemdste detective aller tijden is terug in een gloednieuwe serie van de BBC. De mysteries zijn als vanouds, maar de setting is volledig nieuw: het Londen van vandaag! (bron: bol.com)

Het seizoen bevat (maar) drie afleveringen, die elk anderhalf uur duren. Het is dus best pittig om even een aflevering te kijken, je hebt er echt de tijd voor nodig. Hieronder zal ik de afleveringen bespreken, natuurlijk niets verklappen, maar wel uitleggen hoe het in elkaar zit, met de hoop dat ik nog veel meer mensen besmet met het Sherlock-virus!

A Study in Pink

In deze eerste aflevering van Sherlock zien we hoe de excentrieke privédetective Sherlock Holmes zijn partner Dr. Watson ontmoet. Hun eerste zaak draait om een reeks verdachte zelfmoorden. Zouden ze het werk kunnen zijn van een seriemoordenaar? (bron:bol.com)

s01x01

Aflevering 1: de bekende ‘study in pink’, voor mij in ieder geval ook het bekendste boek en de aflevering die mij zo verslaafd maakte. De egocentrische en vooral gevoelloze Sherlock Holmes ontmoet zijn nieuwe (zaken)partner John Watson, een misschien wel iets té gevoelige man, die in eerste instantie niets wilt weten van Sherlock, maar toch wel gefascineerd lijkt te zijn van Sherlock’s gaven en uiteindelijk toch de keus maakt om bij hem te blijven. De aflevering gaat over een reeks zelfmoorden, maar Sherlock zou Sherlock niet zijn als hij dit geloofde, dus hij zoekt het tot de bodem uit. Hij wikkelt zich in de nesten, maar net op het moment dat het slecht lijkt af te lopen en Watson hem graag wil redden, heeft Sherlock natuurlijk een oplossing. Zoals altijd heeft hij het prima onder controle.

The Blind Banker

Een bankier en een journalist worden op identieke wijze vermoord: in het hoofd geschoten terwijl hun appartementen van binnenuit zijn afgesloten. Maar de zaak neemt een bizarre wending wanneer Watson wordt aangezien voor Holmes. (bron: bol.com)

s01x02

De tweede aflevering was in mijn ogen wat moeilijker te volgen: ik snapte het verhaal nog niet helemaal goed. Maar het ging voor een deel over China en als je me langer kent, weet je dat China mijn grootste passie is, dus dat zat meteen wel goed! Het verhaal begint met een (zelf)moord die volgens Sherlock veel meer is dan het lijkt. Als er later nóg iemand vermoord wordt, op precies dezelfde wijze, en als daar ook dezelfde gele tekens te vinden zijn, gaan ze op onderzoek uit. Het einde is spannend, erg spannend, als Sherlock zijn trouwe Watson uit de (figuurlijke) brand probeert te redden.

The Great Game

Een reeks bomaanslagen en ontvoeringen blijkt het werk van één man, die belooft de gijzelaars vrij te laten als Sherlock een aantal raadsels oplost. Holmes doet wat van hem gevraagd wordt, maar probeert tegelijkertijd de identiteit van deze even sadistische als geniale crimineel te achterhalen. (bron: bol.com)

s01x03

De leukste aflevering uit het seizoen: de aflevering waarin Sherlock zijn aartsvijand weer ziet. Het begint met een telefoon, waarop foto’s, berichtjes en telefoontjes worden doorgegeven aan Sherlock. Er komen raadsels met een tijdslimiet, mensen met bommen (heel veel bommen) en veel stress van Sherlock als hij de raadsels niet kan ontrafelen. Als laatste is er een bloedstollende scène bij een zwembad, waarbij hij iemand ontmoet die hij liever nooit meer had willen zien. Sherlock vreest zelfs even voor zijn leven, maar ook voor die van John. Hoe zal dit aflopen?

Geheel eerlijk gezegd blijf ik deze serie voornamelijk kijken omdat Benedict Cumberbatch zo extreem sexy is in de rol van Sherlock. Als ik hem op de rode loper zie lopen denk ik ‘bleghh’, maar dan tovert hij zich om tot de eigenwijze, zelfzuchtige, maar toch ook enorm humoristische Sherlock en dan val ik als een blok voor hem.

Sherlock is gewoon in één klap geweldig, na de eerste aflevering heeft het je helemaal in zijn greep en zowel ik als twee vriendinnen van mij hebben seizoen 1, seizoen 2 (waarvan volgende week een recensie komt) én seizoen 3 (waarvan later nog een recensie komt) binnen twee weken uitgekeken. Geweldig.

cijfer 9.0

Houd je van crime, raadsels, een goede dosis humor en een paar geweldige acteurs en actrices, ga dan snel Sherlock kijken. Heb ik iemand overtuigd?