Recensie – Zwarte Lieveling

Recensie – Zwarte LievelingZwarte lieveling by Susanne Koster
Published by Clavis on October 18th 2017

De aangrijpende jeugdroman van Susanne Koster, opnieuw uitgegeven als eerste deel van De oneindigheidstrilogie over mishandeling, hoop en oneindige liefde. Voor young adults. Saskia is eindelijk buiten het bereik van haar stiefvader. Buiten het bereik van zijn vuisten. In het kindertehuis probeert ze een nieuw leven op te bouwen, maar het verleden dringt zich nog vaak aan haar op. Blauw wordt dan grijs, grijs wordt donkergrijs, tot er alleen nog zwart over is. Maar Saskia wil zich niet laten onderdompelen in het duister. Ergens diep vanbinnen zit een prachtige bloem, die vecht om tussen het onkruid omhoog te komen.

Saskia heeft veel ellende achter de rug. Jarenlange pijn en verdriet heeft zich rondom haar afgespeeld en nu ze in het kindertehuis is opgenomen, is ze eindelijk veilig. Haar stiefvader kan haar niets meer doen, zo lijkt het. Toch blijkt dat haar verleden vaker bij haar terug komt dan haar lief is. Ze moet haar leven opnieuw leren leven, helemaal opnieuw opbouwen, en dat gaat met vallen en opstaan. Saskia is er van overtuigd dat ze er wel bovenop gaat komen, maar het gaat niet zonder gebreken.

Laten we wel wezen: dit boek klonk me perfect in de oren. Het is heruitgegeven, want in 1995 verscheen het originele boek onder dezelfde naam, maar met een andere cover. Deze cover is prachtig mooi. Het roze steekt zo mooi af tegen de donkere kleuren in de foto, het is bijna om verliefd op te worden. Zelfs ik, die niet van gezichten op de covers houdt, ben fan van deze cover.

Doordat het verhaal heruitgegeven is, wordt de verwachting geschept dat het ook herschreven is in de tijd van nu. Dit hoeft niet het geval te zijn natuurlijk en dat was het ook niet bij dit verhaal. Al snel valt op dat de schrijfstijl wat gedateerd is. Niet erg, maar wel even wennen. Het begin van het verhaal was behoorlijk traag en dat in combinatie met het wennen aan de schrijfstijl, bevordert het lezen niet helemaal.

Zwarte Lieveling is wel erg aangrijpend. Zeker als je niet vaak boeken leest over mishandeling en verwaarlozing, dan kunnen sommige delen van dit boek als schokkend ervaren worden. Voor mij was dit persoonlijk geen probleem, maar ik wilde dat er wel even bij gezegd hebben. De kracht van het boek ligt juist in de realistische gebeurtenissen, zelfs als ze zo heftig zijn. Wanneer er om deze scènes heengedraaid zou zijn, zou het boek lang niet zo aangrijpend geweest zijn.

Ik had hoge verwachtingen van Zwarte Lieveling en het heeft me dus een beetje teleurgesteld. Met de lastige en soms trage schrijfstijl, maar met de realistische en goed beschreven gebeurtenissen, komt dit boek met voor- en nadelen. Ik denk zeker dat er mensen zijn die dit boek goed kunnen lezen, die het misschien wel zouden moeten lezen, maar ik denk niet dat ik hem snel zal herlezen. Het was goed voor één keer. De eventuele vervolgdelen – waarover soms kort gepraat wordt – zal ik waarschijnlijk wel oppakken, omdat ik altijd benieuwd ben naar de ontwikkeling van de schrijfster!