Recensie – Voor Ik Je Loslaat

Recensie – Voor Ik Je LoslaatVoor ik je loslaat by Marieke Nijkamp, Ineke van Bronswijk
Published by HarperCollins Young Adult on December 12th 2017

De nieuwe roman van New York Times bestsellerauteur Marieke Nijkamp!

Een paar dagen voordat Corey terugkeert naar haar geboorteplaats Lost Creek in Alaska om haar beste vriendin op te zoeken, wordt deze dood aangetroffen - drijvend onder het ijs. Corey is er kapot van en kan niet geloven dat Kyra zelfmoord heeft gepleegd, zoals iedereen beweert.

Daarna lijkt in Lost Creek niets meer op vroeger. Mensen doen alsof ze een vreemde is en vertellen haar dat de dood van Kyra was voorbestemd. Maar Corey voelt dat er iets niet klopt. Welke ijzingwekkende geheimen houdt men voor haar verborgen? In de donkere koude winter van Alaska gaat ze op zoek naar antwoorden terwijl de sfeer in het dorp steeds grimmiger wordt...

Voor ik je loslaat is net zo spannend, ontroerend en mooi geschreven als 54 minuten, het boek waarmee Marieke bekend is geworden.

Corey gaat terug naar haar geboorteplaats nadat ze hoort dat haar beste vriendin, Kyra, overleden is. Het dorp gaat uit van een zelfmoord: alles wijst er op dat Kyra haar leven niet meer zag zitten. Wat Corey steekt, is dat Kyra op haar zou wachten. Een aantal dagen later zou Corey Kyra weer opzoeken in het dorp. Wanneer Corey in het dorp aankomt, blijkt alles te zijn veranderd. Er is niets meer over van de lieflijke community waar ze zich eerst in bevond, het dorp dat Kyra altijd met de nek aankeek, omdat ze ‘anders’ was. Wat is er met Kyra gebeurd en waarom lijkt het of iedereen Corey de schuld geeft?

Na het daverende succes van Marieke Nijkamp’s eerste boek, 54 Minuten, is ze opnieuw op de kaart gezet door haar nieuwste boek, Voor Ik Je Loslaat. Het boek is misschien wat lastig te plaatsen: is het een contemporary? Een thriller? Het is in ieder geval erg mysterieus, want wat is er gebeurd in het dorpje in de tijd dat Corey weg was? En waarom heeft Kyra niet op Corey gewacht?

Het eerste wat opvalt, is dat Marieke een fantastische verhalenverteller is. De korte, maar interessante hoofdstukken loodsen je gemakkelijk door het verhaal heen. Het verhaal wisselt van tijd, maar ook van manier van vertellen. Het verhaal wordt niet alleen toegelicht door de ogen van Corey, maar ook door middel van onder andere brieven en telefoongesprekken. Dit maakt het verhaal nog net iets interessanter.

De personages zijn gelukkig niet zo stereotype als het boek de eerste tijd doet vermoeden. De personages zijn bijna in te vullen op voorhand, maar niet alles is wat het lijkt. Zelfs als het boek aan het begin dus nog wat voorspelbaar en ‘gemakkelijk’ lijkt, kan ik zeggen dat je alleen maar even door moet zetten. Het wordt zeker beloond.

Het is lastig om dit boek te beoordelen als je het blijft vergelijken met Marieke’s eerste boek. Die vraag krijg ik vaak: ‘is het net zo goed als 54 minuten?’. Dat is bijna niet te doen. Ik vond 54 Minuten beter, maar het onderwerp en de manier van vertellen is compleet anders. Daarom raad ik je aan om dit mysterieuze boek een kans te geven. Ik ben zeker niet teleurgesteld!