Recensie – Slated

Recensie – SlatedSlated by Teri Terry
Published by Orchard Books on May 3rd 2012
Pages: 439

Kyla’s memory has been erased,her personality wiped blank,her memories lost for ever.

She’s been Slated.

The government claims she was a terrorist and that they are giving her a second chance - as long as she plays by their rules. But echoes of the past whisper in Kyla’s mind. Someone is lying to her, and nothing is as it seems. Who can she trust in her search for the truth?

Kyla’s geheugen is gewist. Ze weet alleen dat ze wakker werd in een vreemd, steriel ziekenhuis, dat ze daar maanden is geweest, en dat ze zo meteen door haar ouders wordt opgehaald. Ze moet helemaal van voor af aan beginnen: ze moet weer leren proeven, alledaagse voorwerpen gebruiken, zich aan gedragsregels houden… Het enige wat ze weet, is wat haar verteld is nadat ze wakker werd. Door haar geheugen te wissen, heeft de overheid haar in hun macht en zal ze niet meer terugvallen in wie ze was: een terrorist. Maar Kyla voelt dat er mensen liegen tegen haar en ze wil niets liever dan de waarheid ontdekken.

Slated is zo’n YA-boek wat is geschreven toen de YA-hype een beetje begon. Dit eerste deel in de serie kwam uit in 2012 en was het begin van een trilogie. Al snel werd Slated een soort dertien-in-een-dozijn-boekje en lieten veel lezers het alweer links liggen, maar eigenlijk is dat ontzettend zonde. Slated is namelijk één van de sterkste YA-boeken die ik in lange tijd las.

Het is bij Slated van belang dat je door de stereotype Kyla heen kijkt. Kyla is naïef en trekt volledig haar eigen wil, wat vaak in het verkeerde keelgat schiet bij de mensen om haar heen. Daarbij is ze ontzettend moedig en, zoals het hoort bij een YA-verhaal, ontzettend bijzonder, want ze is niet zomaar een slated-patiënt. Al snel wordt de lezer gedwongen om op onderzoek uit te gaan, want het verhaal laat je niet meer los.

Het grootste pluspunt aan Slated is toch wel de schrijfstijl. Teri Terry schrijft ontzettend luchtig en snel en op die manier vlieg je door het boek heen zonder de spanning te missen. Het is duidelijk dat ze niet wilde dat het boek zwaar zou lezen of dat er wat langzame stukken in het verhaal zouden zitten, want ze heeft een ware page-turner op de markt gebracht.

Slated is qua opzet misschien niet zo origineel, maar het heeft wel veel originele aspecten in zich. Het verhaal is niet al te voorspelbaar en de verschillende acties volgen elkaar in rap tempo op. Je hebt maar net de kans om even op adem te komen, voordat Kyla zich weer in een nieuwe, lastige situatie stort.

Slated was voor mij één van de beste YA-boeken die ik in lange tijd las. Het heeft alles in zich: een sterk personage, een geweldig plot en een FANTASTISCHE schrijfstijl. Ik ren meteen naar de winkel om deel twee en drie te kopen en stiekem hoop ik dat er een Nederlandse uitgeverij is die dit boek op zou willen pakken, want het is volledig de moeite waard!