Recensie – De Negen Kamers

Recensie – De Negen KamersDe negen kamers by Peter-Paul Rauwerda
Published by Lemniscaat on September 1st 2016
Pages: 200

Jonas heeft al tijdenlang vreselijke hoofdpijnen. Juist op het moment dat hij alleen thuis is, worden ze vrijwel ondraaglijk en gebeuren er rare dingen. 's Nachts wordt er ingebroken en de inbreker laat een groot boek achter over een huis dat onverwacht verschijnt. Als later op de dag eenzelfde huis op een braakliggend veldje opdoemt, is zijn nieuwsgierigheid gewekt en besluit hij naar binnen te gaan. Terwijl zijn hoofd bonkt, zwerft hij door de kamers van het mysterieuze huis waar zich gebeurtenissen en verhalen ontrafelen die heen en weer deinen tussen droom en werkelijkheid. In een bloemrijke stijl, die doet denken aan de boeken van Carlos Ruiz Zafón en Gabriel García Márquez, schildert Rauwerda een wereld die nog lang na het dichtslaan van het boek blijft hangen.

Als Jonas op een ochtend opstaat, terwijl hij helemaal alleen thuis is, lijkt het of er ingebroken is. Alleen in plaats van dat het huis één grote puinhoop is, is het huis volledig opgeruimd en schoongemaakt. Ook ligt er een enorm boek op zijn keukentafel. De bladzijdes zitten aan elkaar geplakt, hij kan alleen de eerste bladzijdes lezen. Zijn nieuwsgierigheid wint het en hij gaat op zoek naar het mysterie van het boek: het huis met de negen kamers. Tijdens zijn zoektocht raakt hij steeds verder verstrikt in deze magische wereld, of is het puur zijn fantasie die hem voor de gek houdt?

De Negen Kamers is genomineerd voor de Dioraphte Literatuurprijs 2017!

De achterkant van dit boek prikkelt meteen de fantasie. Het is lastig om een goed beeld van het boek te krijgen door alleen de achterflap te lezen, dus alleen daarom zou iedereen die dit boek ziet, hem eens op moeten pakken. De vraag is een beetje of dit boek echt als YA gezien kan worden, aangezien het inderdaad een personage in de YA-leeftijd bevat, maar de schrijfstijl doet wat kinderlijk aan en de diepere lagen gaan eerder richting volwassenenliteratuur. De Negen Kamers is dus niet zomaar in een hokje te plaatsen.

Jonas is jongen waarmee de lezer zich makkelijk kan identificeren. Jonas is zeventien, maar zijn denkwijze is iets jonger. Verder heeft Jonas ook wat lichamelijke mankementen: hij is heel klein voor zijn leeftijd en hij heeft de hele tijd zware hoofdpijn. Hij weet zelf niet waar het vandaan komt, maar het is kennelijk niet schokkend genoeg om zijn ouders thuis te houden, want die zijn een tijd weg van huis.

Er is weinig te vertellen zonder echt iets weg te geven over het plot. Dit boek is een echt ‘ervaringsboek’, het kan alleen begrepen worden nadat het volledig gelezen (ervaren) is. Dit boek is vreemd, vaag en springt van de hak op de tak. Het speelt zich af in verschillende tijden en de gesprekken tussen de karakters zijn soms wat lastig te volgen. Het wordt voor een deel verteld door middel van extra verhalen en poëzie. De Negen Kamers is gewoon niet anders dan ‘vreemd’, maar het leest fijn weg en het is een boek om goed over na te denken. Ik heb in ieder geval genoten, ook al denk ik dat ik nog vele hints en diepere lagen niet heb bereikt na één keer lezen.