Recensie – Een Miljoen Werelden Met Jou

Recensie – Een Miljoen Werelden Met JouEen Miljoen Werelden Met Jou by Claudia Gray
on May 1th 2017
Pages: 352

Een miljoen dimensies, een miljoen gevaren, één lotsbestemming. Sinds haar ouders de Vuurvogel hebben uitgevonden, een apparaat waarmee je door verschillende dimensies kunt reizen, heeft Marguerite al heel wat gevaren getrotseerd.

Maar nu heeft ze ontdekt dat haar oude vijand Wyatt Conley eropuit is honderden universums te vernietigen, met iedereen die daarin leeft. Om dit te bereiken gebruikt Conley zijn ultieme wapen: de boosaardige en gestoorde versie van Marguerite uit een andere dimensie, die haar (de echte Marguerite) altijd een stap voor lijkt te zijn... Het wordt een strijd tussen de Marguerites... en er kan er maar één winnen!

De Vuurvogel leek een fantastische uitvinding: dimensiereizen werd ineens een eitje. Al snel werd Marguerite meegezogen in de slechte kanten van de Vuurvogel. Twee boeken lang hebben we haar gevolgd terwijl ze haar vader en haar geliefde probeerde te redden. Ze dacht dat alles goed was nu, iedereen is weer thuis. Iedereen, inclusief zijzelf. Alleen is Marguerite zichzelf niet, maar toch ook weer wel. Een andere Marguerite heeft Marguerite overgenomen. Lukt het de échte Marguerite om de kwade plannen van Wyatt Conley te dwarsbomen?

De eerdere delen werden hier op de website met hoge sterren beoordeeld, dus het starten in dit boek gaf geen probleem. Het verhaal gaat verder waar het vorige verhaal stopte en dat bevordert de leessnelheid. Voor je het weet, zit je weer volledig in het verhaal. Het verhaal is complexer dan de vorige delen. Je bent ondertussen gewend aan de verschillende dimensies, maar nu er ook verschillende Marguerites zijn met verschillende gevoelens en gedachten… Wow. Dat is wel even pittig soms.

Veel mensen geven aan dat de dimensies ze te veel worden in het derde boek, ‘we weten het nu wel’. Dit gevoel had ik minder. De dimensies blijven uniek, maar sommige dimensies worden ook opnieuw bezocht. Dat geeft leuke terugblikken naar de vorige boeken. Juist doordat je iedereen beter hebt leren kennen, wordt dit deel een stuk persoonlijker. Waar ik in de vorige delen soms de klik met de personages wat miste, is dat in dit boek zeker niet meer het geval. Bij het dichtslaan van het boek, had ik toch het emotionele gevoel van een serie uitlezen (wat we waarschijnlijk allemaal wel kennen). Dit beschouw ik als een goed teken.

De boeken van Claudia Gray zijn gewoon absoluut de moeite waard. Als je dit leest, neem ik aan dat je deel één en twee al hebt gelezen. Ik vraag me dus af waarom je twijfelt. Als je van de eerdere delen hield, ga je ook van dit deel houden. Vielen je de eerdere delen wat tegen, dan vraag ik je om deze toch nog een kans te geven. In het ergste geval, blijkt de serie niet jouw ding te zijn, maar heb je alsnog drie prachtige covers in je kast. Ik was in ieder geval helemaal verkocht aan deze boeken en ik denk dat Claudia veel moet doen om mij teleur te stellen.