Recensie – Jij en Ik & Andere Verhalen

Recensie – Jij en Ik & Andere VerhalenJij en ik & andere verhalen by Jojo Moyes, Anna Livestro
Published by De Fontein on September 1th 2017
Pages: 384

Van Jojo Moyes ('Voor jou'/ 'Me Before You') verscheen de bundel 'Jij en ik & andere verhalen'. Nell is 26 en ze is nog nooit in Parijs geweest. Eigenlijk is ze nog nooit een romantisch weekendje weggeweest. Reizen is... niet echt haar ding. Dat gaat veranderen, heeft ze besloten: ze gaat met haar vriend Pete naar de lichtstad. Maar dan laat Pete haar zitten op de dag van vertrek - en Nell besluit iedereen (en vooral zichzelf) te bewijzen dat ze een zelfstandige en avontuurlijke jonge vrouw is door alsnog op die trein te stappen. Eenmaal alleen in Parijs, ontdekt Nell een kant van zichzelf waarvan ze niet had durven vermoeden dat zij die had... In de novelles 'Jij en ik', 'Een week in Parijs' en nog 9 nieuwe, niet eerder

Jij en Ik & Andere Verhalen is een verhalenbundel met als grootste verhaal Jij en Ik en een aantal korte verhalen, waaronder het eerder verschenen Een Week In Parijs. Jij en Ik volgt Nell naar Parijs, waar ze samen met haar vriend Pete een romantisch weekendje zou beleven. Helaas haakt Pete op het laatste moment af, terwijl Nell al in Parijs zit. Ze wil eerst afbreken, maar ze verzwijgt voor iedereen wat er is gebeurd om aan te tonen dat ze écht wel in haar eentje in Parijs kan overleven. Parijs blijkt al snel veel leuker te zijn dan ze aanvankelijk dacht…

Het is en blijft lastig om een verhalenbundel te recenseren, omdat er verschillende verhalen in dit boek zitten. De nadruk ligt in deze recensie dus ook op Jij en Ik, omdat dat het grootste verhaal is. Toch denk ik niet dat je hem alleen voor dit verhaal zou moeten lezen, want Jojo Moyes laat in deze bundel zien wat een meesterschrijfster ze eigenlijk is met de andere korte verhalen. Binnen een paar bladzijden zit je compleet in het verhaal, telkens weer opnieuw, met levensechte personages en bijzondere gebeurtenissen.

Ook in Jij en Ik bewijst Jojo Moyes zichzelf. Nell is al binnen een paar bladzijden mijn beste vriendin geworden en van daaruit merk je dat alles wat haar overkomt, jou zelf pijn doet. Gelukkig is Parijs de beste stad om over verdriet heen te komen – toch? – en Nell kiest ontzettend goed voor haarzelf. Bewondering alom, want ik was in een hoekje gaan huilen waarschijnlijk. Al snel ben je verliefd op de stad en vooral op de manier waarop Nell hem ziet.

Verhalenbundels zijn voor mij ideaal, omdat ik ‘even snel’ een verhaaltje kan lezen. Hier viel dat een beetje tegen (of eigenlijk viel het juist mee), want ik las de bundel in één ruk uit. Het is ontzettend moeilijk om de boeken van Moyes naast je neer te leggen en dat bewijst ze met deze bundel maar weer.

Het laatste verhaal, Een Week In Parijs, is een soort vervolg op haar roman Portret Van Een Vrouw. Het is niet heel belangrijk dat je de roman hebt gelezen om het verhaal te begrijpen, maar als je de roman nog wil lezen, raad ik aan het korte verhaal nog niet te lezen. Verder zijn alle verhalen los van alles te lezen. Dit is zeker een aanrader als je wil beginnen met de boeken van Jojo Moyes of juist als je al groot fan bent. Het zijn heerlijke verhalen om bij weg te dromen en ik heb er enorm van genoten.