Recensie – De Goudvisjongen

Recensie – De GoudvisjongenDe Goudvisjongen by Lisa Thompson, Mike Lowery, Anneke Bok
Published by Meis & Maas on September 28th 2017
Pages: 330

De 12-jarige Matthew lijdt aan OCD. Hij schrobt zijn handen keer op keer op keer, is doodsbang voor bacteriën en is al weken niet naar school geweest. Zijn eigen kamer durft hij nauwelijks uit. Om de tijd te doden kijkt hij uit zijn slaapkamerraam en maakt hij aantekeningen over de dagelijkse beslommeringen van zijn buren. Niet veel bijzonders.

Tot op een dag een peuter, Teddy, vermist wordt en Matthew de laatste blijkt te zijn die hem heeft gezien. Het is aan Matthew om op onderzoek uit te gaan. Al snel staat hij in het middelpunt van het onderzoek en zijn al zijn buren verdacht. Lukt het Matthew om het mysterie op te lossen? Ook als dit betekent dat hij zijn eigen angsten onder ogen moet komen en hij de veiligheid van zijn huis moet verlaten?

Matthew is een ‘bijzondere jongen’, zoals zijn moeder vaak zegt. Hij houdt van schoon en netjes, maar het gaat veel verder dan dat. Dagelijks is hij bezig met het weghouden van ziektekiemen uit zijn omgeving. Want van alles wat niet schoon is, kun je ziek worden, en dan kan iemand anders ook ziek worden. Dit loopt zo uit de hand, dat Matthew niet meer naar school kan. Zijn ouders begrijpen er niets van. Hij kijkt de hele dag uit het raam naar de straat waarin hij woont en daardoor is hij de laatste die de peuter in de straat ziet voor hij verdwijnt. Matthew is natuurlijk een getuige van kwaliteit, maar zelf wil hij er eigenlijk niet zo veel mee te maken hebben. Hij moet zijn eigen angsten onder ogen komen als hij wil dat de peuter gered wordt.

‘De Goudvisjongen’ is in het buitenland al meerdere malen bekroond met verschillende prijzen. Het is een jong-YA boek, maar is ook voor oudere YA’ers en volwassenen heel goed te lezen. Tijdens het lezen van dit boek, merk je al waarom het zo veel prijzen heeft ontvangen. Aan alles in dit boek voel je: ‘dit is een belangrijk boek’. Dit boek is belangrijk op zo veel verschillende vlakken.

Allereerst is het natuurlijk fantastisch dat er een jeugdboek geschreven is over OCD. Deze stoornis komt vaker in de samenleving voor dan dat veel mensen denken, doordat veel OCD’ers het voor de buitenwereld kunnen verbergen. Zelf kunnen deze mensen er erg veel last van hebben, terwijl alleen de mensen die dicht bij diegene staan het zal opvallen. Matthew is een heel stoer personage, een jongen die heel goed weet dat wat hij denkt en doet niet ‘normaal’ is, maar ergens weet hij ook dat het nu eenmaal zo moet. Zijn ouders begrijpen niets van hem en hebben beiden een andere manier van handelen met de situatie. Het is mooi om te zien hoe zo’n onbegrepen stoornis een familie uit elkaar kan halen, maar misschien ook weer samen kan brengen. Na het lezen van dit boek, heb je in ieder geval genoeg kennis opgedaan over OCD om de stoornis te kunnen begrijpen.

Daarnaast is het boek ook ontzettend belangrijk, omdat het vooroordelen en voorkeursposities aan de kaak stelt. Iedereen in de straat bij Matthew heeft wel iets en het lijkt wel of niemand ‘gewoon aardig’ kan zijn. Doordat peuter Teddy verdwijnt, is de straat verplicht om met elkaar te communiceren: heeft iemand iets gezien? Door een slechte gebeurtenis komen deze mensen toch wat dichter bij elkaar. Het verhaal laat zien dat je niet altijd op je eerste gevoel moet vertrouwen als het om andere mensen gaat en dat sommige problemen er zijn om opgelost te kunnen worden.

Het verhaal is reuze-interessant en stiekem ben je zelf na een tijdje ook wel heel benieuwd waar die arme Teddy toch heen is. Je raakt zo vertrouwd met iedereen in de straat, dat je eigenlijk niet wil dat iemand verdacht wordt. De manier van vertellen in het boek is heel tof, want naast stukken die je vanuit Matthews oogpunt ziet, komen er ook aantekeningen uit zijn notitieboekje en mails die hij stuurt naar mensen om hem heen voorbij. Dit breekt het verhaal heel fijn en het houdt je goed bij de les.

Ik kan niet anders dan dit boek aanraden. Ik las hem op een chaotisch punt in mijn leven en misschien dat ik daardoor de vaart in het verhaal een beetje miste, want ik merk aan andere recensies dat anderen dat niet hebben. Ben je fan van jonge YA-boeken, boeken over psychische stoornissen, low-key detective verhalen of gewoon een verhaal dat je hart gaat stelen? Pak dan vooral De Goudvisjongen op!