Recensie – Al Het Moois Is Niet Verloren

Recensie – Al Het Moois Is Niet VerlorenAl het moois is niet verloren by Danielle Younge-Ullman, Fanneke Cnossen
Published by Best of YA on June 15th 2017
Pages: 319

De 17-jarige Ingrid, dochter van de beroemde operazangeres Margot-Sophie, heeft een grote droom: ze wil dolgraag een prestigieuze zangopleiding volgen.

Om dat te bereiken moet ze een deal maken met haar moeder. Margot-Sophie laat haar alleen gaan als ze eerst in haar eentje drie weken op een natuurkamp gaat. Ingrid is bepaald geen nature girl, maar hoe erg kan het zijn om een paar weken bij een kampvuur te zitten en nieuwe vrienden te maken? En bovendien is het een goede afleiding van Isaac, de jongen die ze net gedumpt heeft. Maar dat valt allemaal behoorlijk tegen. Het kamp lijkt meer op een bootcamp-achtig survivalprogramma en ze komt terecht in een groepje getroebleerde jongeren die elk hun eigen problemen hebben. Ingrid begrijpt niet hoe ze daarin is beland, maar ze heeft een belofte gedaan aan haar moeder en is vastbesloten om vol te houden. Zelfs als dat betekent dat ze onder ogen moet zien dat ze minstens zo getroebleerd is als de mensen om haar heen – of misschien wel meer.

Ingrid wordt door haar moeder naar een natuurkamp gestuurd, om haar voor te bereiden op haar nieuwe schooljaar op een hoge zangopleiding. Aanvankelijk vindt ze dit geen probleem. Hoe erg kan het zijn om drie weken te kamperen? Maar al op de eerste dag komt ze er achter dat het natuurkamp niet helemaal is zoals het in de brochure leek. Het is eerder een soort survivalkamp waarin de deelnemers totaal op zichzelf aangewezen zijn. Zo goed als het kan slaat ze zich door de drie weken heen, terwijl ze in haar dagboek schrijft aan haar moeder. Na deze drie weken is ze dan eindelijk in staat om de realiteit thuis onder ogen te zien.

De omschrijving van dit boek klinkt een beetje vaag. Het doet een beetje denken aan een real life-televisieserie waarin mensen in de wildernis gedropt worden. Ingrid ervaart haar reis ook zeker zo, maar tijdens het lezen van dit boek blijkt dat dat wel meevalt. Waar Ingrid al wel snel achter komt, is dat iedereen in het kamp wel een probleem met zich meedraagt, maar zelf heeft ze geen idee waarom zij precies in dit kamp is geplaatst.

Ingrid is hilarisch. Haar dagboekfragmenten zijn gewoon heel leuk om te lezen, maar ook in het kamp is ze altijd aanwezig. Ze is een makkelijk personage om mee te identificeren, aangezien ze de enige in het kamp lijkt die normaal kan nadenken. Door middel van flashbacks naar haar jeugd, leren we Ingrid en haar moeder steeds beter kennen. Ze heeft niet bepaald een rustige jeugd gehad door het werk wat haar moeder deed, ze was een wereldberoemde operazangeres, dus het blijft interessant om deze flashbacks te lezen.

Doordat dit boek uit zoveel lagen is opgebouwd, raak je al snel verstrikt in het verhaal. Er waren zelfs momenten waarbij ik de lijn tussen mijn realiteit en Ingrids fictie niet meer zag. Dit is voor mij het mooiste aspect van het verhaal; dat een schrijver zo een verhaal neer kan zetten, dat je alleen maar wil lezen, lezen, lezen. Het is bijna onbegrijpelijk dat Danielle Younge-Ullman nog niet meer vertaalde boeken heeft, want na dit boek wil ik absoluut meer.

Al Het Moois Is Niet Verloren is een boek dat je bijblijft. Al lijkt het op het eerste oog misschien een ‘simpel contemporary-verhaal’, niets is minder waar. Al snel ben je bijna vergroeid met Ingrid en kun je aan niets anders meer denken. Als het gaat om contemporaries, dan is dit toch zeker één van mijn favorieten geworden.