Recensie – Zwijgen Is Goudvis

Recensie – Zwijgen Is GoudvisZwijgen is goudvis by Annabel Pitcher, Ellis Post Uiterweer
Published by Luitingh-Sijthoff on June 9th 2016
Pages: 376

Zwijgen is goudvis is het meeslepende en hartverscheurende verhaal over een meisje dat niets liever wil dan haar plek in de wereld vinden. Wanneer ze een blog van haar vader onder ogen krijgt, staat haar wereld op z'n kop. Dat iedereen liegt en de wereld voor de gek houdt, is erg. Maar nog erger is de waarheid. Alle 617 woorden in de blog raken haar recht in het hart. En ze zijn stuk voor stuk waar...

Allereerst wil ik uitgeverij Luitingh-Sijthoff bedanken voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar voor mij! Het boek leek me vanaf het begin al heel erg bijzonder. Ik dacht nog nooit iets vergelijkbaars gelezen te hebben en daarom sprak me het meteen aan. Daarnaast viel het me op dat het boek even in ‘the picture’ stond, maar al snel een beetje naar de achtergrond verdween en ik kon dat niet zomaar laten gaan. Het boek is prachtig vormgegeven (normaal houd ik niet van hardcovers, maar deze is wel heel mooi), hij staat prachtig in de kast. En wat vond ik hem uit eindelijk toch goed!

Tess, het hoofdpersonage, is een meisje van vijftien jaar en op een dag leest ze het blog op de laptop van haar vader, waardoor haar leven in 1 klap veranderd. Aan het begin lijkt Tess nog wat jonger dan vijftien jaar, door de manier waarop ze reageert op de gebeurtenissen, maar naarmate het boek vordert, gaat ze zich meer naar haar leeftijd gedragen. Tess is lief, maar zit met zichzelf in de knoop en daardoor begrijpen mensen haar vaak verkeerd. Ze wordt strak gehouden thuis, terwijl ze eigenlijk iemand anders zou willen zijn dan ze zich nu voor moet doen. Dit maakt het misschien lastig om een connectie te krijgen met de echte Tess, maar hier had ik geen moeite mee.

Ik ben juist blij dat Tess een Pluto is, zoals ze het zelf zegt. Een Pluto is in principe gewoon een introvert persoon, maar Tess heeft het gevoel de enige Pluto in de wijde omgeving te zijn. En als ze dan moet dealen met de woorden van haar vader en alle problemen die dat met zich meebrengt, is het toch lastig om een Pluto te blijven. En dan gaat ze zwijgen, als stil protest.

Dit boek zit vol met typerende karakters. Eigenlijk kun je iedereen zo invullen, maar toch krijgt Annabel Pitcher het voor elkaar ze zo te ‘verpakken’ dat ze toch een bijzonder tintje krijgen. Dit maakt het lezen over de andere mensen ook verfrissend. Vooral Meneer Goudvis is heel leuk, want wij weten wel dat hij niet echt is (en eigenlijk weet Tess dat ook wel), maar toch geloof je dat hij er is. Het gevecht in Tess’ hoofd, tussen haar eigen stem en de stem van Meneer Goudvis, is heel mooi gedaan. Het is mooi om te zien hoe een meisje kan vechten met gedachten en deze kan projecteren op een object.

Dit boek zit vol met mooie quotes, zinnen en metaforen. Ik denk dat veel mensen de schrijfstijl van Annabel Pitcher niet kunnen vergeten als ze eenmaal een boek van haar hebben gelezen. Naast het normale verhaal, wat al een mooi verhaal op zich is, zitten er nog veel meer boodschappen in haar boek verborgen. Zo wordt zelfs de consumptiemaatschappij aan de kaak gesteld, iets waar toch wel eens serieus over nagedacht moet worden en iets wat niet in YA-boeken besproken wordt. De jongen die deze vraagstukken stelt in het boek is heel tof gedaan en ik vind het prachtig hoe de ouders van Tess uit eindelijk inzien dat een jongen soms ook wijs kan zijn. Er zijn zo veel mooie eye-openers in dit boek, dat is bijna niet te bevatten.

Nu moet ik zeggen dat ik tijdens het lezen van het boek niet het gevoel had dat ik hem vijf sterren zou geven, eerder vier sterren, maar aan het einde van de rit wist ik gewoon niets slechts over het boek te zeggen. Het boek heeft alles wat een YA contemporary goed maakt: een prachtige, sympathieke schrijfstijl en een serieus onderwerp wat fantastisch beschreven wordt. Het is wel duidelijk dat ik nu echt haar andere boek, Onder de ketchupwolken, moet gaan lezen!