Recensie – Zout Van De ZeeZout van de zee by Ruta Sepetys
Published by LS Amsterdam on March 1st 2016
Pages: 412

Winter, 1945. Four teenagers. Four secrets.
Each one born of a different homeland; each one hunted, and haunted, by tragedy, lies…and war.
As thousands of desperate refugees flock to the coast in the midst of a Soviet advance, four paths converge, vying for passage aboard the Wilhelm Gustloff, a ship that promises safety and freedom.
Yet not all promises can be kept.
Inspired by the single greatest tragedy in maritime history, bestselling and award-winning author Ruta Sepetys (Between Shades of Gray) lifts the veil on a shockingly little-known casualty of World War II. An illuminating and life-affirming tale of heart and hope.

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen, voor het geval je het niet in de gaten hebt gehad: scroll nog even een stukje naar boven en geniet even samen met mij van deze prachtige cover. Ik had de foto van de cover al vaak gezien, aangezien ik dit boek kreeg als recensie-exemplaar van LS (waar ik jullie erg dankbaar voor ben! <3), maar toen ik het boek in mijn handen kreeg, dacht ik echt dat ik aan het dromen was. Wat is hij mooi zeg, en wat staat hij mooi in een boekenkast. Ik ben in ieder geval helemaal gelukkig!

Dit verhaal volgt vier perspectieven, elk van een jonge man of vrouw tijdens de Tweede Wereldoorlog. Al deze vier mensen hebben hun eigen geheim en hun eigen redenen om aan boord te komen van de Wilhelm Gustloff, een voormalig cruiseschip wat hen naar veilige plekken zal varen. We volgen de jongeren allemaal vanaf hetzelfde moment, wanneer ze elkaar nog niet kennen. Vanaf daar leer je steeds meer over hoe de oorlog in elkaar zit, en beter nog, wat iedereen toch eigenlijk te verbergen heeft.

De vier perspectieven waren voor mij even wennen. Er zijn geen hoofdstuknummers en elk hoofdstuk, dus wanneer het verhaal wisselt van perspectief, is maar twee of drie bladzijden. Ik snapte het begin ook niet helemaal, waar gaat dit heen? Ik wist dat iedereen op zoek zou zijn naar het schip, maar dit is aan het begin van het verhaal helemaal niet aan de orde bij een aantal van de personages. Maar al snel kwam er vaart in het verhaal en snapte ik de verhaallijn, alleen de stukken van Alfred bleven een beetje vaag. Maar ach, volgens mij is hij zelf ook niet zo zuiver…

Sepetys schrijft prachtig. Ik ken schrijvers die woorden schrijven, wat samen een verhaal maakt, maar Ruta schrijft met parels, en samen wordt het een prachtig glimmende ketting. Of wat je dan maar mooi vindt, want Ruta kan het allemaal. De spanning die zij tussen de woorden door aan kan brengen is geniaal. Je leest niet dat er iets gebeurt, maar je voelt het. Je voelt de kippenvel over je armen trekken en je nekhaartjes gaan recht overeind staan wanneer ze dit doet. Ik hoop dat je net zo in het boek zit als ik en dat je dit mag meemaken, want dit is echt mooi.

Naarmate je door het boek komt, kom je achter steeds meer geheimen. Dingen die je misschien zag aankomen, of misschien ook niet. Ik was in ieder geval elke keer geboeid als je voelde dat er iets op ontpoppen staat. De geheimen liepen uiteen van schokkend tot gewoon bloedstollend spannend en ik vond het heerlijk om op deze manier achter de verhalen van de personages te komen.

Naderhand waren de korte hoofdstukken een absolute pro, want je vliegt als een gek door het boek heen. Het mooie van dit verhaal is denk ik dat het zo puur en zo eerlijk is. Het is geen geromantiseerd verhaal over de oorlog, geen verloren geliefden die elkaar moeten zoeken en clichématig elkaar natuurlijk vinden. Nee, het gaat over het echte leven, de echte oorlog.

Het einde was misschien een kleine tegenvaller, omdat ik het al lang zag aankomen, maar aan de andere kant is dit wel de realiteit. Ik heb het niet droog kunnen houden, want Ruta schrijft ook het einde zo dat het dwars door je ziel scheurt. Prachtig, maar hartverscheurend. Ook de epiloog schrijft ze briljant. Ik kan alleen nog maar zeggen: dit is een pareltje binnen het genre historische fictie, wat zowel te lezen is voor young adult-liefhebbers als voor mensen die houden van volwassen historische fictie. Veel mensen zullen hierdoor geraakt zijn, en veel mensen moeten hem gaan lezen. Wat mooi, zeg!