Recensie – Zoeker

Recensie – ZoekerZoeker by Veronica Rossi
Published by Best of YA on May 16th 2017
Pages: 352

Toen Daryn beweerde dat ze ‘visioenen’ zag, geloofde niemand haar.

Toch was ze niet gek, ze verwierf het Zicht – de vaardigheid om in de toekomst te kunnen kijken. De visioenen lieten haar zien hoe ze mensen kon helpen. Daryn omarmde haar rol als Zoeker. Het werk dat ze deed was belangrijk. Ze redde levens. Sebastian was haar eerste – en ergste – vergissing.

Sinds het moment waarop ze hem onbedoeld opsloot in een donkere dimensie met Samrael, de laatste nog levende demon in de Kindred, wordt ze verteerd door schuldgevoel. Daryn weet dat Sebastian nog leeft en dat hij op hulp wacht. Zij moet hem redden. Maar nu ze het Zicht meer dan ooit nodig heeft, zijn de visioenen gestopt. Nu komt ze voor de ultieme uitdaging te staan.

In deel twee van de Riders-serie richt het verhaal zich op Daryn, de Zoeker. Ze ziet visioenen en kan hiermee in de toekomst kijken. Helaas is sinds haar grote vergissing met Sebastian, één van de vier Ruiters, die ze opsloot in een donkere dimensie samen met een demon, haar zicht verdwenen. Afgezonderd van de rest van de Ruiters probeert Daryn het leven weer op te pakken, maar wanneer de Ruiters haar vragen om te helpen Sebastian te redden, stemt ze toch in. Maar door het gebrek aan haar Zicht is deze uitdaging nog groter dan gedacht.

Net zoals Riders, begint Zoeker meteen met actie. Het zorgt ervoor dat je niet eens hoeft na te denken over hoe het begin van het verhaal is, want je bent er zo voorbij. De actie zakt bij veel boeken daarna meteen naar beneden, maar bij Zoeker niet. Eigenlijk is dat een groot pluspunt, maar het is ook meteen de grootste valkuil van dit boek: er is geen tijd om op adem te komen.

Zoeker gaat zó snel aan je voorbij, dat je letterlijk niet meer weet dat je bent begonnen wanneer je hem uit hebt. De situaties volgen elkaar in zo’n rap tempo op, dat het lijkt alsof ze in elkaar overvloeien. Hierdoor leest het boek wel heel snel weg, maar heb je niet het gevoel dat er iets verteld wordt. Het eerste wat ik dacht toen ik het boek dichtsloeg, was: ‘wat heb ik nou eigenlijk gelezen?’

In dit deel wordt er niet veel kenbaar meer gemaakt over de Ruiters, maar wordt er vooral ingespeeld op het leven van Daryn. Door de wisselende perspectieven lees je vanuit haar gedachtengang, maar ook hoe Gideon naar haar kijkt. Romantiek komt in dit boek iets meer voor, maar (gelukkig) speelt het geen hoofdrol. Dat zou echt niet bij het boek gepast hebben.

Zoeker is een avontuurlijk tweede deel, maar mist wat mij betreft een beetje het verhaal. Ze zijn leuk om te lezen, maar ik heb niet het gevoel dat ik echt iets heb meegemaakt als ik dit verhaal lees. Voor nu is het het laatste deel in de serie, dus is er geen kans meer om te verbeteren, maar het is ook niet zo dat het heel erg slecht is. Ik had er gewoon wat meer van verwacht. Want, laten we wel wezen, de covers zijn echt práchtig.