Recensie – Zilveren Vleugels

Recensie – Zilveren VleugelsZilveren Vleugels (Vleugels Trilogie, #2) by Vanessa Gerrits
Published by Dutch Venture Publishing on February 14th 2017
Pages: 335

Een jaar nadat Max Lucy’s vleugels stal (en Lucy Max’ hart stal) is hij vastberadener dan ooit om haar vleugels terug te geven. Dankzij een mechanisch prototype van angellicumzilver zullen de Engel en de Kraai eindelijk samen kunnen vliegen ... Of dat is tenminste toch de bedoeling.
Maar Lucy’s gedwongen huwelijk met Beschermengel J.J. en de rol die Max ongewild speelt in een machtsspelletje tussen de Tribalkraaien, staan hun gevleugelde liefdesgeluk in de weg.
Wanneer een oude bekende zich opwerpt als onverwachte nieuwe vijand, staan Lucy en Max recht in het kruisvuur van zijn wraaklust. De werelden van Engelen en Kraaien zijn nog nooit zo nauw met elkaar in aanraking gekomen – zullen ze verenigen, of elkaar vernietigen?

Dit boek is deel twee van de Vleugels-trilogie en kan dus spoilers bevatten voor deel één!

Na de gebeurtenissen van boek één is de liefde tussen Lucy en Max tot een hoger level gestegen. Ze kunnen niet meer van elkaar wegblijven en het lijkt allemaal koek en ei. Wat ze voor het mooie niet meer weten, is dat Lucy eigenlijk nog verloofd is met JJ en ze dat ze dus al helemaal niet met een Kraai mag samenzijn. Daarnaast is Lucy bijna jarig, wat toch een mooi feestje zou moeten worden. Maar het blijkt dat Lucy niet zo veilig is als ze zelf denkt en het zijn dit keer niet alleen Kraaien die Engelen tegen willen werken.

Het verhaal start met een terugblik naar het einde van Tweedehands Vleugels om de lezer weer even terug te brengen in de spanning die dat moment met zich meebracht. Ben is niet blij met de manier waarop Anna-Lucia voor zijn zoon koos in plaats van voor zijn vrouw en is uit op wraak. Anna-Lucia heeft geen vleugels meer en is nooit in haar leven zo vernederd geweest, maar gelukkig heeft ze de liefde.

De vraag die in dit boek stand houdt, is ‘zal de liefde tussen Lucy en Max overwinnen?’. Wat in eerste instantie een liefdesverhaal uit duizenden lijkt, blijkt na het lezen van dit boek veel meer te zijn dan dat. Het is zelfs zo dat de liefde in dit boek als een kabbelend beekje voort lijkt te bewegen, wat voor jongere lezers erg fijn is. Lucy en Max leren elkaar steeds beter kennen, maar zijn zeker niet impulsief. Lucy weet dat het haar niet goed zal doen als ze zichzelf meteen aan Max overgeeft, dus ze houdt het soms een beetje af. Maar eigenlijk kan ze niet om Max’ liefde heen.

Dit verhaal bevat naast de onderliggende liefde ook vele spannende elementen. Gerrits schrijft het verhaal met de insteek dat niemand volledig goed of fout kan zijn. Zo blijft de lezer geboeid en vaak in verwarring. Karakters moeten in de Vleugels-trilogie echt het vertrouwen van de lezer winnen, anders blijven ze altijd verdacht. Dit is de beste eigenschap van dynamische karakters.

Het verhaal is leuk voor de beginnend YA-lezer, voor engelen-liefhebbers of voor doorgewinterde lezers die even een nieuwe toon in het verhaal zoeken. Na het lezen van een boek van Vanessa Gerrits, weet je meteen dat je háár boek hebt gelezen. Op elke bladzijde, op elk woord zit haar stempel gedrukt en het lijkt vanuit haar hart geschreven te zijn. Het enige nadeel is daarmee dat het voor de lezer soms wat eentonig over kan komen. Maar dit moet de pret niet drukken, want lezers zullen smullen van de Vleugels-trilogie.