Recensie – Ik Zie Je In De Kosmos

Recensie – Ik Zie Je In De KosmosIk zie je in de kosmos by Jack Cheng, Karien Gommers
Published by Karakter Uitgevers B.V. on March 15th 2017
Pages: 272

Wat zou jij doen als je alleen woonde met je moeder die som haar 'stille dagen' heeft en je een iPod de ruimte in wilt sturen om aan buitenaardse wezens uit te leggen hoe we hier op aarde leven?

De 11-jarige Alex Petroski woont in Rockdale, Colorado, samen met zijn moeder en zijn hond, die hij heeft vernoemd naar zijn grote held, de astronoom Carl Sagan. Hij zorgt voor zijn moeder, die soms dagenlang in bed ligt en niet aanspreekbaar is. Zijn droom is om zijn goud geverfde iPod de ruimte in te sturen, net zoals Sagan in de jaren zeventig heeft gedaan met een gouden plaat. Hij spreekt al zijn belevenissen in op zijn iPod, gericht aan intelligente buitenaardse wezens die deze misschien op een dag in de ruimte vinden.

Ik zie je in de kosmos is een ontroerend en onvergetelijk verhaal over optimisme en menselijke relaties. Lezers zullen Alex met zijn nieuwsgierigheid, intelligentie en humor vanaf de eerste bladzijde in hun hart sluiten.

De elfjarige Alex Petroski is helemaal gek van ruimtevaart. Hij heeft zelfs zijn hond vernoemd naar een ruimteheld, Carl Sagan. Wanneer hij hoogte krijgt van een groot ruimtevaartevenement, ziet hij kans om zijn Gouden iPod de ruimte in te sturen om aliens te laten weten dat wij, mensen, bestaan. Hij gaat zelf op pad samen met zijn hond, want zijn moeder kan hem daar niet bij helpen. Tijdens deze reis op zoek naar ruimte, vindt hij meer dan hij eigenlijk zocht: familie.

Dit kinderboek is lastig in te kaderen. Het is officieel geen Young Adult, maar het is voor veel YA-lezers zeker een aanrader. Het verhaal volgt de elfjarige Alex die eigenlijk alleen maar naar een ruimtevaartevenement wil, maar vervolgens verzeild raakt in een groot roadtrip-avontuur. Tijdens dit avontuur komt hij verschillende mensen tegen en krijgt hij hulp waarvan hij eigenlijk niet wist dat hij het zo hard nodig had.

Alex denkt ontzettend leuk. Ik weet niet of elk elfjarig kind zo denkt, maar ik ga er vanuit dat Alex slimmer is dan de gemiddelde elfjarige. Hij is enorm lief en oprecht, wat hem tot een bijzonder hoofdpersonage maakt. Er zit geen greintje kwaad in deze jongen. Alex deelt zijn trip met vrijwel alleen maar volwassenen (en zijn hond, natuurlijk), dus hij leert steeds beter met het gezelschap mee te praten. Het scheelt dat hij geen wijsneus is. Hij is zich echt van geen kwaad bewust en zegt puur wat hij denkt. En soms moet hij zelfs even huilen.

Er valt weinig te zeggen over de roadtrip zonder iets over het plot prijs te geven, dus dat blijft nog even geheim. Wat wel een belangrijke rol speelt in het boek, is de hond van Alex: Carl Sagan. Cheng heeft een vriendschap neer weten te zetten wat voor de buitenwereld misschien niet te begrijpen valt, maar voor Alex (en dus ook voor de lezer) als een natuurlijk iets wordt beschouwd. Carl kan niet zonder Alex, maar Alex kan vooral niet zonder Carl. Het is prachtig hoe dit beschreven is.

‘Ik Zie Je In De Kosmos’ is zeker één van de gedenkwaardigste boeken van 2017. Het krijgt op dit moment veel te weinig aandacht, terwijl het de aandacht dubbel en dwars waard is. Dit boek blijft je nog lang bij door de emotionele schrijfstijl, maar ook door de positieve kijk op de wereld door Alex’ ogen. Je sluit het jongetje meteen in je hart en hij zal daar ook lang blijven zitten. Een absolute aanrader voor veel verschillende leeftijden.