Recensie – Ik Zie Jou

Recensie – Ik Zie JouIk zie jou by Clare Mackintosh
Published by Uitgeverij De Fontein on June 7th 2017
Pages: 381

Wanneer Zoë Walker, tijdens een treinrit naar haar werk, tot haar verbijstering een foto van zichzelf in de krant ziet in de rubriek met seksadvertenties, is ze vastbesloten uit te zoeken hoe die foto daar terecht is gekomen. Ze heeft geen andere aanwijzingen dan de korrelige foto, een website en een telefoonnummer. Haar familieleden wuiven het weg als iemand die misschien veel op haar lijkt. Maar dan verschijnt er een foto van een andere vrouw, een vrouw die net als Zoë elke dag die trein neemt. Wanneer deze vrouw vervolgens gewurgd wordt gevonden, beseft Zoë dat ze gevaar loopt. Maar van wie komt dat gevaar? Iemand die net als zij dagelijks die trein neemt? Iemand die precies weet wat haar routines zijn?

Zoë Walker krijgt de schrik van haar leven als ze haar eigen foto in de krant ziet staan bij een erotisch getinte reclame; ze heeft die foto zelf niet ingestuurd. Terwijl haar familie en vrienden het afwimpelen als iets kleins, iets waar ze zich geen zorgen over hoeft te maken, blijft het bij Zoë knagen. Als de vrouw die na haar in de krant staat, in dezelfde advertentie, iets later gewurgd gevonden wordt, is voor Zoë de maat vol. Is ze paranoïde of is er echt iemand die achter haar aan zit?

‘Ik Zie Jou’ heeft een beangstigende promotie: ‘Ik zie jou, maar jij ziet mij niet.’ Deze thriller volgt iemand die precies weet wat je doet, iemand die precies je ochtendroutines uit zijn of haar hoofd weet. Zoë, het hoofdpersonage, heeft het gevoel dat er iets niet helemaal pluis is wanneer ze de advertentie ziet, maar ze krijgt ook de kriebels terwijl ze met de Underground reist. Ze krijgt vaak het gevoel dat iemand naar haar kijkt en daar gaan haar nekharen van overeind staan.

De thriller is goed opgebouwd: de personages zijn realistisch en de omgeving herkenbaar. Het speelt zich af in het hart van Londen, waardoor er veel plekken herkenbaar kunnen zijn voor mensen die daar zijn geweest. Zoë is een makkelijk personage om je mee te identificeren en wanneer ze steeds meer van haar familie en vrienden lijkt weg te drijven, blijf jij als lezer als enige over om haar te steunen.

Het mooie aan dit soort thrillers, zijn de combinatie van het persoonlijke en angstige verhaal van de hoofdpersoon en het stoere en zenuwslopende verhaal van de politie. Mackintosh heeft hier mooi op ingespeeld door de politie ook een stem en een achtergrond te geven. Het houdt je hoofd als lezer koel, maar daarnaast geeft het ook een extra spannende dimensie. Het leest in ieder geval heerlijk weg!

Dit boek mag absoluut in het rijtje van topthrillers van de afgelopen jaren, want Clare Mackintosh heeft een geweldig boek op de markt gezet. Een boek dat je volledig niet meer loslaat, het omklemt je en bij elke stap die je zet, zal je er nog over nadenken. Precies dat maakt deze thriller zo goed; realiteit gecombineerd met iets wat eigenlijk van de gekke is, maar toch zo zou kunnen gebeuren. Beklemmend beangstigend, maar absoluut de moeite waard.