Recensie – Wings

Recensie – WingsWings by Aprilynne Pike
Published by Manteau Jeugd on April 1th 2010
Pages: 309

Laurel woont op het platteland bij haar hippieouders, die haar uit overtuiging zelf onderwijzen. Wanneer ze naar de stad verhuist en daar naar de middelbare school moet, heeft ze het lastig.
Ze mist haar thuis enorm, ook al lukt het aardig op school en raakt ze goed bevriend met David, een knappe jongen uit haar klas die haar steunt en begrijpt. Tot Laurel merkt dat ze - letterlijk - vleugels krijgt.
Ze durft haar ouders niet in vertrouwen te nemen en gaat samen met David op zoek naar haar afkomst. Zo komt ze te weten dat ze een vondelingetje was. Haar wereld wordt helemaal dooreengeschud wanneer ze op een dag de elf Tamani ontmoet.
Hij vertelt haar meer over haar verleden. De twijfel groeit: is ze zelfs wel menselijk?

Ik weet nog toen ik dit boek voor het eerst uit de rekken van de bibliotheek haalde, zo’n twee jaar terug, dat ik dit boek heeeuul dik vond. Ik heb hem met moeite gelezen toen, deel twee ook, maar verder ben ik nooit gekomen. Nu had ik echt de behoefte om dit boek opnieuw te lezen en de serie helemaal uit te lezen, dus dat is ook het plan. En ik ben blij dat ik dit, naderhand toch niet zo dikke boekje, nog een kans heb gegeven.

In dit debuut van Aprilynne Pike (wat een geweldige naam trouwens) laat ze maar al te goed zien dat ze op het grote schrijverstoneel thuis hoort. Binnen no-time zit je in het verhaal en leef je helemaal mee met Laurel. Je wil niet meer stoppen met lezen en naarmate het boek vorderd, wordt het ook steeds spannender. Wat of wie is Laurel? Wie is de geheimzinnige Tamani en wat wil hij van haar? En wat heeft Dr. Barnes overal mee te maken? Als op het laatst alle puzzelstukjes samenvallen voelde dat raar, maar ook vertrouwd. Het is naar mijn mening net íets te veel fantasie, maar het past wel allemaal bij elkaar. Onder het mom van: ‘als je het doet, doe het dan goed’ heeft Pike hier echt een meesterwerk gemaakt.

Het enige nadeel waren de soms wat domme reacties van Laurel op de hele situatie. Natuurlijk heeft ze ineens veel te verdragen, maar op momenten dat haar iets uitgelegd wordt, vraagt ze eerst nog twintig keer door, terwijl ik allang met een ‘duh’ in mijn gedachten zat. Dit is niet eens een schrijversfout, maar een nadeel van Laurels karakter. En als je het zo bekijkt is het dus maar mooi, omdat niemand perfect is.

Als je niet gek wordt van vreemde bovennatuurlijke wezens, waarvan je zeker weet dat ze niet bestaan (of misschien toch wel…), dan denk ik dat je dit boek geweldig gaat vinden. Ik kan in ieder geval niet wachten tot ik deel twee (Spells) kan lezen!