Recensie – Weg

Recensie – WegWeg by Jowi Schmitz
Published by Uitgeverij Hoogland en van Klaveren on November 1th 2016
Pages: 196

Als Anna eenmaal besloten heeft weg te lopen, gaat het snel. Ze staat nog niet bij de snelweg of er stopt al een vrachtwagen, die ook nog eens helemaal naar Barcelona blijkt te gaan. 'Je hebt geluk,' zegt de dwergin met rode klompjes achter het stuur.Of Anna geluk heeft weet ze niet zeker, wel dat ze ernaar op zoek is. In Barcelona ontmoet Anna Barry. Barry is de koning van de straat, een zelfverkozen 'uitbijter'. Barry viert de nacht, staat boven de maatschappij, heeft zijn eigen wetten uitgevonden. Net zoals de muzikanten waar hij mee optrekt. Er is het rauwe leven van de straat, hitte, geen geld, stof. Er is ook de vrijheid van de havelozen. Wie niets heeft, hoeft niets te beschermen.In dit filmische boek transformeert een weglopertje tot dap- pere uitbijter. Tot iemand die niet alleen weet hoe ze verder moet, maar ook waar ze vandaan komt.

Ik kreeg dit boek als recensie-exemplaar van Uitgeverij Hoogland & Van Klaveren (duizend maal dank!) en ik was meteen geïnteresseerd. Deze uitgeverij staat niet bekend om haar YA-boeken, dus alleen dat was natuurlijk al een mooie stap. Maar de omschrijving van het boek trok me ook meteen: Anna loopt weg van huis en vertrekt naar Barcelona. Nu denk ik er persoonlijk nooit aan om weg te lopen, dus dit boek bracht mij heel veel nieuwe kennis over het leven op straat.

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: dit boek is zo bijzonder door het blik personages dat is opengetrokken. Wie verzint nou een vrachtwagenchauffeur met dwerggroei, rode klompjes en behoorlijk wat schuine opmerkingen? Ik niet. De personages zijn stuk voor stuk uniek, maar wel realistisch. Dat doen niet veel schrijvers Jowi na, als je het mij vraagt. Want óf ze zijn cliché, maar realistisch, óf uniek, maar nep.

Ik weet niet of het verhaal echt realistisch is. Als ik hier aan de weg ga staan, kom ik toevallig geen vrachtwagen tegen die naar Barcelona gaat, lijkt me. En als ik dan eenmaal in Barcelona aankom, is er een kleine kans dat ik daar mensen ontmoet voor ik doodga van de honger. Maar hey, dat geeft niet. Het hoeft allemaal niet zo serieus. Anna beleeft mooie momenten in Barcelona, maar ook wat mindere gebeurtenissen passeren de revue.

Ik vind het best wel lastig om dit boek te recenseren, want ik weet niet precies wat ik jullie moet vertellen. Het is een mooi boek over rouw, prille vriendschappen en je eigen vleugels uitslaan. Het zou zomaar het boek kunnen zijn dat je leven verandert, dus geef hem zeker een kans!