Recensie – Warcross

Recensie – WarcrossWarcross by Marie Lu
Published by Unieboek | Het Spectrum on October 4th 2017
Pages: 296

Warcross is een virtualrealitygame die de wereld beheerst.

Om wat bij te verdienen werkt hacker Emika Chen als premiejager voor het spel; ze spoort spelers op die illegaal wedden. Maar de concurrentie is groot, en het is niet makkelijk om je staande te houden in de wereld van de premiejagers.Dan doet de maker van het spel, de jonge miljardair Hideo Tanaka, Emika een onweerstaanbaar aanbod. Hij heeft een spion nodig tijdens de internationale Warcrosskampioenschappen, om een beveiligingsprobleem bloot te leggen. Halsoverkop vertrekt Emika naar Tokyo en ze belandt in een wereld van roem en rijkdom, waar ze tot dan toe alleen maar van kon dromen. Maar al snel stuit ze op een complot, met grote gevolgen voor het hele Warcrossimperium.

Deze spannende scifi-thriller waarin werkelijkheid en virtual reality door elkaar lopen laat je niet meer los. Stap in de wereld van Warcross – een wereld die angstaanjagend dichtbij is.

Emika’s leven draait voornamelijk om Warcross, de virtualrealitygame dat de hele wereld lijkt te spelen. Om rond te komen, spoort ze illegale spelers op. Deze baan is niet erg winstgevend, want komt ze te laat, dan gaat de beloning naar een andere ‘premiejager’. Ze heeft het zwaar, ze loopt achter met de huur en ze kan zichzelf nog maar net onderhouden. Tot dat Hideo Tanaka, de maker van het spel, haar een fantastisch aanbod doet, waardoor ze halsoverkop naar Tokyo moet. Ze krijgt steeds meer plezier in het werk wat ze mag doen en het geld dat ze hier mee verdient. Tot ze stuit op een bijzonder complot, iets wat misschien de toekomst van Warcross in gevaar kan brengen.

Marie Lu is een bekend schrijfster, door onder andere Legend en The Young Elites. Warcross werd daardoor al binnen no-time een bestseller. De verwachtingen voor dit verhaal waren daarom ook wel heel hoog, iets wat niet vaak ten goede komt voor het boek. Gelukkig viel het boek zeker niet tegen in de meeste stukken van het verhaal.

Het blijft allereerst fantastisch om te zien dat Marie Lu zo’n unieke wereld in onze wereld heeft kunnen plaatsen. Het is zo hyperrealistisch, het zou over een aantal jaar gewoon de waarheid kunnen zijn. Het was fantastisch om Emika te ontmoeten, een kick-ass personage met een bijzonder leuk uiterlijk. Ook was Tokyo een goede toevoeging aan het verhaal, want Tokyo is nou eenmaal een fantastische stad. Marie Lu heeft hier duidelijk goed over nagedacht.

Het verhaal was niet op alle momenten zo origineel als het vorige stuk doet overkomen. De setting van het verhaal wel, dat was ontzettend goed doordacht en uitgewerkt. Het plot, mja, niet altijd. Er werden zeker wat cliché’s in het verhaal gegooid, waar we nou juist niet naar op zoek waren. Aan de andere kant laten deze cliché’s het boek wel beter aansluiten bij wat er op dit moment op de markt is, het maakt het een stuk herkenbaarder. Het is geen groot punt om je aan te storen tijdens het verhaal, maar af en toe kan er een zucht je mond ontsnappen.

Warcross is eigenlijk een uniek, vooruitstrevend boek in de YA-hoek. Boeken als dit zouden veel meer op de markt moeten komen, door zowel de goed uitgedachte setting als de diverse – maar niet overdreven – karakters. Het boek laat je compleet verdwaasd achter en doet je dus alleen maar verlangen naar het tweede deel, waar we nog even op moeten wachten. Ik weet in ieder geval zeker dat ik het vervolg ga oppakken!