Recensie – Waar Het Licht Is

Recensie – Waar Het Licht IsWaar het licht is by Jennifer Niven, Aleid van Eekelen-Benders
Published by Moon on April 1th 2015
Pages: 333

Een meisje leert weer van het leven te houden door een jongen die van plan is te sterven.
Theodore Finch is gefascineerd door de dood en wil een einde aan zijn leven maken, maar elke keer gebeurt er iets waardoor hij het toch niet doet.
Violet Merkey telt de dagen af tot haar diploma-uitreiking, zodat ze het bekrompen stadje waar ze opgroeit voorgoed achter zich kan laten en niet langer geconfronteerd hoeft te worden met de pijnlijke herinneringen aan haar gestorven zus.
Wanneer Finch en Violet elkaar op de rand van de hoge klokkentoren op school ontmoeten, is het niet helemaal duidelijk wie wie redt. Maar vanaf dat moment groeit er iets van vriendschap tussen hen. Langzaam maar zeker geven ze hun geheimen aan elkaar prijs: Violet ontdekt dat Finch niet de enge freak is waar iedereen hem voor houdt en Finch leert Violet weer van het leven te houden. Violet bewaart Finch’ geheim angstvallig, maar kent zij wel al zijn geheimen?

Ik mocht dit boek lezen tijdens de leesclub van Hebban.nl; heel erg bedankt daarvoor! Dit boek stond al een hele tijd op mijn verlanglijstje (zowel in het Engels als in het Nederlands) en ik was dus ook mega-enthousiast toen ik dit boek mocht lezen!

Het begin van het boek vond ik niet altijd even sterk. Al had ik wel de behoefte om door te lezen (waarschijnlijk doordat ik écht wilde dat ik dit boek leuk ging vinden), dan nog was het naar mijn mening wat traag geschreven en gebeurde er niet genoeg om mijn aandacht erbij te houden. De karakters zijn sterk, ookal kon ik me niet goed identificeren met Violet. Ze vertelde vaak dat ze zich zo anders voelde dan de rest, maar toch vond ik altijd het populaire, arrogante meisje in haar gesprekken toch. Zo anders was ze dus niet, vergeleken met haar oude vriendinnen.

Maar ik hóú van Finch. Wat een heerlijke, bijzondere jongen heeft Niven gecreëerd. Ik moet zeggen dat Finch de enige reden is waardoor ik bleef lezen. Elke keer wilde ik weten of het goed met hem ging, wat hij nu weer ging doen. Na een tijdje kon ik ook wat beter overweg met Violet en leek het boek eigenlijk perfect te zijn! Het einde was een stuk beter dan ik had kunnen voorspellen, maar het eerste deel van het boek zat toch nog een beetje in mijn maag.

Ik moet wel zeggen dat ik het boek uit eindelijk liever in het Engels had willen lezen, omdat er prachtige quotes in het boek staan die door de vertaling toch weer iets anders zijn gemaakt dan dat het origineel was. Dit is niet erg, maar ik hou meer van de eerste hand van de schrijver, zeg maar. Toch zitten er een heleboel post-its in mijn boek om deze quotes niet te vergeten!

Ik vond het boek minder dan ik ervan had verwacht, maar toch ben ik blij dat ik hem heb gelezen. De liefde tussen deze twee mensen is behoorlijk inspirerend en daar kunnen veel mensen nog iets van leren! Lovely! <3