Recensie – De Heerschappij Van De Maskers

Recensie – De Heerschappij Van De MaskersDe heerschappij van de maskers by Sabaa Tahir, Hanneke van Soest
Published by Luitingh-Sijthoff on October 7th 2015
Pages: 464

Laia leeft met haar broer en grootouders onder het wrede regime van het Imperium. Wanneer haar broer wordt opgepakt wegens verraad, moet ze uit de schaduw treden. In ruil voor hulp bij het bevrijden van haar broer waagt Laia haar leven, door te spioneren op de grootste militaire academie van het Imperium.
Daar ontmoet ze Elias, een elitesoldaat: de beste van zijn opleiding. Maar het enige wat Elias wil is ontsnappen aan het tirannieke regime. Beiden ontdekken al snel dat hun lot...

Dit boek kreeg ik van de uitgeverij in combinatie met een hele toffe winactie [je kunt meedoen aan deze winactie tot en met 19 oktober 2015 op http://www.lsamsterdam.nl/vuur-en-as/). Dit maakte mij natuurlijk nog enthousiaster over dit boek, en dus begon ik meteen zodra ik terug kwam uit Finland!

Het boek begint enorm sterk. Laia is een lief meisje die alles over heeft voor haar familie en vrienden, maar te bang is om zelf echt iets te ondernemen. En hoe lastig is dat als ze gedwongen is haar huis te verlaten en haar broer te redden uit de gevangenis? Ik werd meteen het boek ingezogen, zo sterk dat ik vaak even moest ‘wakker worden’ als ik stopte met lezen. En geloof me: dit heb ik bijna nooit met boeken!

Laia is tenminste een realistische hoofdpersoon. Ze is niet zo kick-ass, bad-ass bla bla, maar ze is een meisje die veel zou willen doen, maar het niet durft. Ze heeft de angst die (bijna) iedereen zou hebben in haar situatie en dat maakt haar enorm geliefd bij jou als lezer. Elias, het andere hoofdpersonage, is ook behoorlijk menselijk. Hij komt van buiten over als een stoere, onoverwinnelijke Masker, maar eigenlijk is hij heel onzeker en dat lees je tussen de regels door. Tahir heeft hier echt hele goede keuzes gemaakt voor haar personages. De twee perspectieven sluiten naadloos op elkaar aan, soms springen ze iets terug, soms iets vooruit, en dat maakt het zo interessant dat je alleen maar verder wil lezen!

Sabaa Tahir speelt duidelijk met je gevoelens. Dit boek is zo gemeen, zo kwaadaardig. Ik zat in een emotionele rollercoaster en ik weet niet zo goed hoe ik dit heb overleefd, want binnen een uur ben ik van enorm kwaad, via extreem verdrietig en behoorlijk bang naar pure euforie gegaan. Zowat elk hoofdstuk heeft een cliffhanger, wat ervoor zorgt dat je echt niet kunt stoppen (ah, toe, nog één hoofdstuk… Oh wacht, twee dus, want eerst komt de andere hoofdpersoon…) en je leest het boek in een ruk uit.

En ja, er zitten love triangles in. Of beter gezegd, love trapezoids of misschien zelfs love polygons in, met zoveel verschillende gevoelens en gedachten, maar het stoorde me niet. Geen van allen heeft een ‘uitzichtloze verliefdheid’ of een ‘overdreven stalkerige verliefdheid’ of iets dergelijks. Elke vorm van romantiek klopte in dit boek. Heel knap gedaan!

Oh, en Elias is van mij, begrepen?

Geloof me, dit boek komt hoog in mijn top-lijstje te staan van 2015. Wat een prachtig boek, mag ik hem meer sterren geven dan 5? Alsjeblieft?