Recensie – De Vrouwe Van Myrdin

Recensie – De Vrouwe Van MyrdinDe Vrouwe van Myrdin by Cathinca Van Sprundel
Published by Scelta publishing on June 1th 2017
Pages: 282

In Cymbran is de sluier tussen de mens en de Andere Wereld vrij dun. Geesten, elfen en hun duistere vrienden zijn dichtbij. Ze zijn grillig en onvoorspelbaar en elke magie, elke wens heeft zijn prijs.

Zeven jaar geleden raakte Airys alles kwijt: haar moeder, haar vader en haar prinsdom Dyfed. Zeven jaar lang diende ze koningin Aranrod, die haar beloofde te helpen Dyfed terug te winnen. Wanneer Airys deze belofte wilt inlossen, gebeurt het onverwachte en wordt ze verscheept naar het spookeiland Myrdin. Hier moet ze haar eigen angsten overwinnen, wilt ze ooit haar familie en haar geboorteland nog terugzien.

Airys is de dochter van de prins van Dyfed, maar doordat koningin Aranrod haar land en haar familie afpakte, leeft ze al jaren in dwang. De koningin deed de belofte om haar als ze achttien jaar oud werd, haar land terug te geven. De koningin doet dit, maar op een slinkse manier: ze geeft Airys het spookeiland Myrdin terug. Samen met haar hofdame wordt Airys aan haar lot overgelaten op haar nieuwe land, maar al snel merkt ze dat het eiland niet is zoals het leek en blijkt dat Myrdin haar misschien veel meer antwoorden kan geven dan eerder gedacht.

Of je dit boek oppakt of niet, hangt of staat waarschijnlijk met de mate waarin je van fantasy houdt. Als je niet zo fan bent van fantasy, schrikken de namen je misschien een beetje af, terwijl dat juist geen probleem lijkt te zijn als fervent fantasy-lezer. Het mag duidelijk zijn dat ik geen fantasy-lezer ben, maar toch erg geïnteresseerd was in dit boek. Het heeft namelijk een prachtige cover én het is geschreven door een schrijfster van eigen bodem, wat voor mij al genoeg was om hem te proberen.

Het verhaal leest echt als een trein. Het is geen dik boek, maar ook de schrijfstijl zorgt ervoor dat je er doorheen vliegt. De moeilijke namen zijn al snel vergeten en de gebeurtenissen in het verhaal zijn goed te volgen. Het is geen high-fantasy boek, maar het heeft eerder elementen uit Wales en aardig wat magie.

De Vrouwe Van Myrdin is misschien niet het origineelste verhaal, maar toch heeft het verfrissende invalshoeken en houdt het je tot het einde geboeid. Het boek wordt zelfs beter met de bladzijde. Al vanaf bladzijde 1 houdt het verhaal je in zijn greep en het verveelt je geen moment.

Ik kan niet anders zeggen dan dat De Vrouwe Van Myrdin me totaal verrast heeft. Ik verwachtte wel dat ik het leuk zou vinden (want anders had ik hem ook niet opgepakt), maar het boek overtreft deze verwachtingen. Een absolute aanrader als je high-fantasy net een stapje te ver vindt, maar toch graag een beetje magie wil ervaren. Of gewoon als je fan bent van Nederlandse auteurs, mooie covers en sterke verhalen!