Recensie – Vrees Me

Recensie – Vrees MeVrees Me by Tahereh Mafi, Merel Leene
Published by Blossom Books on September 17th 2012
Pages: 351

Ik ben een monster - Ik heb een gave
'Je kunt me niet aanraken,' fluister ik. Ik lieg, hij kan me aanraken,maar dat zal ik nooit vertellen.Raak me alsjeblieft aan,is wat ik wil zeggen.Er gebeuren dingen als mensen me aanraken.Vreemde dingen.Slechte dingen.Dode dingen.
Niemand weet waarom de aanraking van Juliette dodelijk is, maar Het Herstel heeft grootse plannen met haar. Ze willen haar gebruiken als wapen in hun strijd voor een alleenheerschappij.Maar Juliette heeft haar eigen plannen.Ze vindt voor het eerst in haar leven de kracht om terug te vechten, en om aan een toekomst te denken met de jongen van wie ze dacht dat ze hem voor altijd kwijt was.

AAAHHH! Eindelijk las ik Vrees Me van Tahereh Mafi! Na een superlange reservering bij de bibliotheek viel dit boek eindelijk in mijn handen! Sowieso de kaft vind ik echt prachtig, elke keer als ik hem zag liggen ging er een lichte siddering door mijn lichaam. Ik had hem écht in mijn bezit voor een aantal weken, het boek wat bestempeld is als NUMMER 1 YOUNG ADULT VAN DIT MOMENT. En ik las hem. En het viel me bagger tegen.
De eerste bladzijden zat ik nog enorm in het ‘yay-ik-heb-vrees-me-in-mijn-handen-gevoel’, maar dit was snel over. De eerste honderdvijftig (!) bladzijden waren echt vreselijk om door te komen. Ik kon me niet verplaatsen in Juliette (wat natuurlijk logisch is, ik bedoel, niemand zal zich makkelijk voor kunnen stellen om al heel je leven niemand aan te kunnen raken) en ook de schrijfstijl van Mafi vergt enige moeite. Heel veel woorden (woorden woorden woorden) worden dubbel gebruikt en er zijn veel bijzondere bijwoorden en omschrijvingen, wat wel even wennen is. Maar zeker over de schrijfstijl heb ik niets te klagen, als je er eenmaal aan gewend bent, is dit echt helemaal super.

Alleen tsja. Pas op het laatst vond ik het boek leuk worden. Pas wanneer de actie echt begint, want dan zijn we eindelijk (voor even) van Warner af. Wat heb ik me dood geërgerd aan dit personage zeg! Wat een opdringerige kwal! Ik ben op dit moment dus 100% Team-Adam. Ik heb gelezen dat in deel 1,5 van de trilogie, Verwoest Me, Warner iets meer wordt toegelicht, waardoor ik misschien iets meer snap waarom hij zo doet. Arrogante kwal.

Maar het einde was wel goed, héél goed zelfs. Eindelijk had ik het gevoel dat ik wist wat iedereen bedoelde die dit boek zo hoog aanschreef. De laatste honderd bladzijden waren echt spannend en leuk, en vooral de laatste 50 bladzijden waren súper. Ik kan ook echt niet wachten op het vervolg!

Na een enorm moeizaam begin was het boek toch nog de moeite waard. Dit boek was voor mij echt een inleiding, de hoop is (hoog) gevestigd op de volgende 4 delen in de serie.