Recensie – De Voordelen Van Onbeantwoorde Liefde

Recensie – De Voordelen Van Onbeantwoorde LiefdeDe voordelen van onbeantwoorde liefde by Becky Albertalli
Published by Blossom Books on April 1th 2017
Pages: 304

In het voorjaar van 2017 verschijnt het tweede boek van Becky Albertalli, De voordelen van onbeantwoorde liefde.

Wat moet je doen als je zestien bent en nog nooit een jongen hebt gezoend? Molly Peskin-Suso wilde dat ze het wist. Ze kan 26 jongens opnoemen die ze heel erg leuk vindt (of vond), maar heeft er precies nul gezoend. Haar tweelingzus Cassie zegt dat ‘ze er gewoon voor moet gaan’ en ‘een risico moet nemen’, maar dat helpt niet echt. Voor haar is het makkelijk: ze flirt met elk meisje dat ze leuk vindt. Cassie kent geen angst en is dun zonder dat ze daar iets voor hoeft te doen. Molly is introvert en – volgens haar oma – ‘volslank’.

Als Cassie op een feestje Mina ontmoet, is ze voor het eerst echt verliefd. Molly is blij voor haar tweelingzus, maar voelt zich ook eenzamer dan ooit. Cassie en Mina zijn vastbesloten om een einde te maken aan Molly’s reeks van onbeantwoorde liefdes en proberen haar te koppelen aan Will, een vriend van Mina. Hij is belachelijk knap, flirterig en lijkt Molly ook leuk te vinden. Perfect, toch? Maar als Molly ondertussen ook steeds meer tijd doorbrengt met Reid, haar schattige, nerdy collega, wordt het ingewikkeld. Ze moet besluiten of ze het advies van anderen opvolgt… of haar eigen hart volgt.

Dit boek is vertaald door Astrid Staartjes.

Molly is verliefd op 26 jongens (geweest). Ze kan het hele rijtje zo opnoemen, maar dat is niet het bijzondere. Het speciale aan dit lijstje is dat ze geen enkele van deze jongens heeft gezoend. Haar tweelingzus Cassie is veel stoerder dan Molly en wanneer Cassie en Mia elkaar ontmoeten, weet Molly precies hoe het gaat: ze worden verliefd en Molly blijft als vijfde wiel aan de wagen achter. Cassie en Mia zijn bereid om Molly te helpen om nummer 27 memorabel te maken, maar Molly heeft er een hard hoofd in, tot ze twee gegadigden heeft…

Becky Albertalli, bekend van het beroemde boek Simon VS. De Verwachtingen Van De Rest Van De Wereld, heeft zichzelf natuurlijk al op de kaart gezet sinds YALFEST 2016. Heel boekenland werd verliefd op haar, dus haar nieuwe boek is voor veel mensen ook een instant-buy, net als voor mij. De grote vraag was natuurlijk of Becky haar nieuwe boek beter schreef dan Simon, want daar was nog wel een beetje kritiek op.

Er kan zeker gezegd worden dat ze zichzelf heeft overtroffen. De omschrijving klinkt wat kinderlijk in de oren, met problemen die letterlijk bij tieners voorkomen (en de gemiddelde YA-leeftijd ligt toch iets hoger dan dat), maar daar is in het boek weinig van te merken. Molly is zestien en dus lijken haar problemen (zoals nog nooit gezoend te hebben) grote wereldproblemen, maar dat hoort een beetje bij de leeftijd. Molly is wel een ontzettend lief, zacht en vooral herkenbaar personage, waardoor de lezer zich meteen met haar verbonden zal voelen.

Even een persoonlijk stukje: voor mij was het lezen van dit boek ontzettend tof, omdat Molly extreem veel op me lijkt. Maar een paar zinnen in het boek waar ik het niet mee eens was-veel. Hierdoor vind ik het wel lastig om te bedenken hoe ‘relatable’ Molly is, want voor mij was dat 98%. Ik gok dat het voor ander ook sowieso geen problemen oplevert.

De liefde in dit boek is zo heerlijk awkward en schattig: je zwijmelt er stiekem een beetje bij weg. Waarschijnlijk is niemands eerste liefde zó schattig, maar toch is het wel wat men hoopt. Maar buiten de liefde in dit boek (waar het onlosmakelijk over gaat), richt dit boek zich op familiebanden en zussenliefde: iets waar ik heel veel waarde aan hecht. Het boek zit vol met mooie contacten en manieren om dingen op te lossen, dat de lezer er een stukje beter van wordt als het boek uit is.

Kort maar krachtig: Becky’s nieuwe boek is geweldig. De verwachtingen waren hoog, maar ze zijn ook allemaal waargemaakt. Tijdens het lezen van het boek, sluit je iedereen op in je hart: Molly, Cassie, Mia, Reid en Will, ze hebben echt een stem gekregen na het lezen. Een soort nieuwe vriendengroep, of iets om sentimenteel aan terug te denken. Dit boek vergeet je in ieder geval niet snel en als je hem wel vergeet, is het tijd om hem te herlezen ;-). Pareltje voor in de kast!