Recensie – Vogelvrij

Recensie – VogelvrijVogelvrij by Sebastien de Castell
Published by Meis & Maas on September 4th 2017
Pages: 383

'Er zijn drie eisen om Jan'Tep als familienaam te verdienen. De eerste is kracht om je familie te verdedigen. De tweede is het beheersen van hoge magische kunsten. De derde is simpel, namelijk 16 jaar worden. Het was een paar weken voor mijn verjaardag toen ik besefte dat ik aan geen enkele eis zou voldoen.'

Wanneer je bent geboren als Jan'Tep en bijna 16 jaar wordt, kan je er maar beter op voorbereid zijn om te bewijzen dat je een echte magiër bent. Dat… of een wonder moet onderweg zijn. Maar Kellen rekent op geen van beiden. Hij weet dat hij iets achter de hand moet hebben om niet in volkomen diskrediet te raken bij de Jan'Tep gemeenschap. Dus wanneer Argosi, een zwerver met drie pakken spelkaarten, in het dorp aankomt weet hij dat hij geen andere keuze heeft dan haar hulp te accepteren…

Als (bijna) zestienjarige in de Jan’Tep-samenleving moet je jezelf bewijzen om bij de samenleving te mogen blijven horen. Je moet voldoen aan een aantal opdrachten om te laten zien dat je een echte Jan’Tep bent. Lukt dit niet, dan ben je al snel verbannen naar de slaven-samenleving die de Jan’Tep bedient. Echt veel zin heeft Kellen niet in dit vooruitzicht, maar hij kan er niet omheen: hij kan de opdrachten niet volbrengen om een echte Jan’Tep te worden. Hij heeft geluk dat Agrosi, een zwerver met een aantal pakken kaarten, hem haar hulp aanbiedt en hij kan eigenlijk niet anders dan het met beide handen aangrijpen.

De cover van dit boek is prachtig. Dit is zo’n cover waar je uren naar kan staren en steeds weer iets nieuws weet te ontdekken. Normaal ben ik niet zo’n fan van gezichten op de cover, maar op de één of andere manier had ik Kellen en Agrosi ook al op deze manier in mijn hoofd zitten voor ik de cover zag. Dit boek is absoluut niet te missen in de boekhandel!

Kellen is een typische 15-jarige jongen. Redelijk impulsief en niet-denken-maar-doen, maar toch heeft hij een zekere rust over zich heen wat erg prettig leest. Hij is op zoek naar zichzelf en stelt zichzelf vaak genoeg morele vragen: wat is goed en wat is slecht? Hierdoor lijkt hij zich af te sluiten voor zijn samenleving, die die vragen niet durven of willen stellen. Dit verhaal volgt eigenlijk een jongen die zijn weg aan het vinden is in zijn wereld, in een wereld waarin iedereen naar rechts kijkt en waar hij eigenlijk liever naar links zou kijken. Dit maakt dat er veel levenslessen in terug komen die weer veel op de lezer over weten te brengen.

Het mooie aan dit verhaal is dat het fantasy op een heel ander niveau is dan dat YA vaak in zich heeft. Veel verhalen zijn afgeleid van grote namen als Tolkien en Rowling, maar dit verhaal heeft een hele andere sfeer. Sebastien de Castell heeft echt zijn eigen boek weten te schrijven en dat straalt van elke bladzijde af. Een unieke wereld en een uniek verhaal, dat vond ik dit boek zeker.

Vogelvrij is een prachtige aanvulling op de YA-tafel in de boekhandel. Het heeft alles wat een goed YA-verhaal nodig heeft: spanning, goede levenslessen en een prachtig vormgegeven wereld. Het boek bestaat niet alleen maar uit opeenvolgende actiescènes, maar het heeft genoeg stukken met gezonde dialogen die de lezer doet nadenken over hoe de wereld van Kellen – en daarbij ook onze wereld – in elkaar zit. Een echte aanrader, dus!