Recensie – Vijftig Tinten Vrij

Recensie – Vijftig Tinten VrijVijftig tinten vrij by E.L. James
Published by Prometheus on June 1th 2012
Pages: 606

Vijftig tinten vrij is het laatste deel van de zinderende trilogie die in Amerika en Engeland al miljoenen vrouwen in vuur en vlam heeft gezet.Toen Anastasia Steele de gedreven en getraumatiseerde zakenman Christian Grey voor het eerst ontmoette, ontvlamde er een sensuele affaire die hun beider levens voorgoed zou veranderen.Ana wist altijd al dat het niet gemakkelijk zou zijn om van Christian Grey te houden, maar nu zorgt hun relatie voor allerlei onvoorziene uitdagingen. Zo moet Ana leren omgaan met Christians extravagante levensstijl zonder haar eigen integriteit of onafhankelijkheid te verliezen, en moet Grey zijn dwangmatigheid zien te bedwingen en de gruwelen uit zijn verleden gaan accepteren.Nu ze eindelijk samen zijn, leven ze in een wereld vol liefde, passie, intimiteit, rijkdom en eindeloze mogelijkheden. Maar juist op het moment dat ze het geluk in handen lijken te hebben, dreigt het noodlot Ana’s zwartste nachtmerries werkelijkheid te maken.Vijftig tinten vrij is het slotdeel van de Vijftig tinten-trilogie.

Deel twee vond ik erg leuk, zoals je hier kunt lezen, maar toch had ik niet echt veel behoefte om dit deel te lezen. Het punt met deze boeken is dat ik ze erg leuk vind als ik er eenmaal in begonnen ben, maar ik heb gewoon geen zin om te beginnen.

Het boek begint eigenlijk.. tsja, precies hetzelfde als de vorige twee delen. Eigenlijk is het boek sowieso een beetje hetzelfde als de vorige delen. Weer is er spanning tussen Christian en Ana, weer is er een overvloed aan seksscènes (die ik weer geskimd heb) en weer is Ana behoorlijk naïef en Christian behoorlijk dominant. Het enige verschil is dat er dit boek een thrilleraspect zit wat het dan nog enigszins leuk maakt.

Nee, even zonder grappen. Het is geen slecht boek, hoor! Het begin is alleen een beetje saai, maar na een tijdje wordt het een stuk spannender. Er zit een enorme dreiging in het liefdesleven van deze twee mensen en dat is toch net iets anders dan de vorige twee boeken. Hiervoor ging het alleen maar over hen zelf, maar in dit boek merk je dat er meer van buitenaf komt. In eens staan Ana en Christian samen als een blok tegen de dreiging.

Ik ben het nog steeds niet eens met hun ‘relatie’, want ik heb nog steeds het gevoel dat Ana niet zelf kan kiezen en blind van liefde is en dat Christian niet weet wat hij wil en wat meer professionele hulp nodig heeft. Het mooie vind ik wel dat hun karakters door de boeken heen erg zijn gegroeid. Ze weten meer van elkaar en luisteren voor het eerst ook naar elkaar, al is het dan alleen tijdens en na de seks, maar goed.

Het verhaal slokt je wel helemaal op, waardoor ik weer als een speer door dit boek ben gegaan. Er zit een stuk meer humor in het boek. Nadat ik het boek uit had, viel ik wel in een enorm zwart gat. Ik was even helemaal de weg kwijt, alles was helemaal afgelopen en klaar en afgesloten. Gelukkig hebben we Grey nog, maar ik weet nog niet zeker of ik die ga lezen!