Recensie – Vijftig Tinten Grijs

Recensie – Vijftig Tinten GrijsVijftig tinten grijs by E.L. James
Published by Prometheus on May 24th 2012
Pages: 526

Vijftig tinten grijs is het eerste deel van de zinderende trilogie die in Amerika en Engeland al honderdduizenden vrouwen in vuur en vlam heeft gezet. Vijftig tinten grijs vertelt hoe de jonge, onbevangen literatuurstudente Anastasia Steele onverwachts in aanraking komt met de charismatische, mysterieuze miljardair Christian Grey. Ze is direct betoverd door hem, maar probeert hem uit haar hoofd te zetten: hij is te rijk en te hoog gegrepen voor haar. Totdat Grey op een dag ineens in de winkel staat waar ze parttime werkt.Vanaf dat moment zal Christian Grey Anastasia geen moment meer met rust laten. Steeds dieper trekt hij haar zijn wereld van duistere seksuele fantasieën in. Anastasia geniet aanvankelijk zeer van alles wat Grey haar op seksueel gebied leert en van de luxe en rijkdom waarmee hij haar omgeeft.Maar meer en meer krijgt Grey de verliefde Anastasia in zijn macht. Zijn donkerste en diepste wens: totale controle over haar. Christian Grey is verslavend gevaarlijk.Vijftig tinten grijs is het boek waar elke vrouw het over heeft.

Oei.. Ik kon de verleiding eerlijk gezegd gewoon niet weerstaan toen ik de trailer van de film zag. Iedereen (lees: alle volwassen vrouwen) in mijn omgeving had het boek, of zelfs de hele reeks, al gelezen en ik gewoon nog niet. En nu ben ik nog maar een jonkie op dit gebied (16 jaar en dit was mijn eerste échte erotische roman ooit), toch trok ik de stoute sloffen aan en kroop ik op de bank met dit boek.

En eerlijk gezegd viel het me héél erg mee! Ik hoorde van iedereen dat het alleen maar seks was, maar er zit zowaar een verhaal in! Je leeft mee met Ana, die totaal tot over haar oren verliefd wordt op de ‘foute’ Christian Grey. Eerst denk je dat hij gewoon een beetje geobsedeerd is door seks, maar als je ziet welk ‘contract’ hij heeft voor zijn Onderdanige (wat hij dus van Ana wil maken, hij is de Dominant), dan schrik je toch wel heel erg. Ik heb hier ook mijn hulplijnen ingezet en sommige termen even laten uitleggen (ik ben nog zo’n groentje…)

Maar Ana zegt overal ja op. Ze wordt bedwelmd door Christian en loopt als een hondje achter hem aan. En ze geniet ervan. Ik hoorde ook vaak dat mensen boos waren op Christian omdat hij haar zou gebruiken en dingen laat doen die zij niet wil, maar dit is NIET waar. Even voor de duidelijkheid. Ana wil zelf gestraft worden en pijn hebben tijdens de seks, e.t.c.

Ja, de seksscènes zijn best heftig voor een eerste erotische roman, maar het is te overleven. Ik merk dat dit niet helemaal mijn genre is, maar het verhaal wat erachter zit liet me toch doorlezen, en het houdt me nu nogsteeds in de ban. Ik wil deel twee echt heel graag lezen omdat deel één enorm stom eindigt en ik wil gewoon weten of Ana nou voor Christian kiest of niet!