Recensie – Vijftig Tinten Donkerder

Recensie – Vijftig Tinten DonkerderVijftig tinten donkerder by E.L. James
Published by Prometheus on June 16th 2012
Pages: 552

Vijftig tinten donkerder is het tweede deel van de zinderende trilogie die in Amerika en Engeland al miljoenen vrouwen in vuur en vlam heeft gezet.
In Vijftig tinten donkerder wordt Anastasia Steele afgeschrikt door Christian Greys duistere geheimen, en verbreekt ze haar relatie met de gekwelde miljardair. Ze start een nieuw leven en begint een carrière bij een uitgeverij in Seattle, maar haar constante verlangen naar Grey blijft haar gedachten domineren. Wanneer hij haar een nieuw voorstel doet kan ze hem dan ook niet weerstaan. Al snel komt Anastasia meer te weten over het hartverscheurende verleden van de beschadigde en veeleisende Christian dan ze ooit voor mogelijk had gehouden, en wordt ze geconfronteerd met de vrouwen uit zijn verleden.Terwijl Grey worstelt met zijn demonen moet Ana de belangrijkste beslissing van haar leven maken.
Vijftig tinten donkerder is het vervolg op het meeslepende Vijftig tinten grijs.

Deel 1, Vijftig Tinten Grijs, recenseerde ik meer dan een jaar geleden. Dat boek viel me heel erg mee, ik vond het zelfs best wel leuk, maar het eindigde echt vreselijk. De boeken zijn niet helemaal mijn favoriete genre (het is me allemaal iets te heftig), maar het verhaal er achter vind ik wel tof. Het pakt me toch wel!

In dit deel zit al zo veel meer spanning en verhaal dan in het eerste deel. Nog steeds is het om de paar bladzijden dat ze met elkaar in bed duiken, maar er gebeurt veel meer ‘achter de schermen’. Ik vind Ana nog steeds erg stom, maar samen zijn ze best wel schattig.

De karakters worden in dit boek een stuk meer uitgediept. Ik vind Christian steeds meer oké en ik begrijp vaker zijn handelingen. Ana wordt ook steeds duidelijker voor me, maar ik vind haar gewoon een beetje vreemd. Ze reageert zo anders dan dat ik zou doen, wat het voor mij lastig maakt om te blijven lezen in haar perspectief. Pas naar het einde van het boek kan ik haar wat beter verdragen.

James weet hoe ze gevoelens intens maakt in een boek. Ook al vond ik het niet altijd even leuk, ik moest en zou doorlezen, het liefst de hele nacht lang! Buiten de (soms wat langdradige) seksscènes pakt het boek je helemaal in. Ana en Christian hebben zo’n vreemde relatie, maar ergens voel je de liefde, de wanhoop en de drift van de pagina’s spatten. Het einde is enorm spannend en ik wil eigenlijk meteen doorlezen in deel drie!