Recensie – Vervloekt

Recensie – VervloektVervloekt by Josephine Angelini
on February 1th 2017
Pages: 400
Koop bij Bol.com

De 16-jarige Helen woont met haar vader op het eiland Nantucket, waar zelden iets gebeurt. Dus wanneer de mysterieuze familie Delos op het eiland komt wonen, heeft iedereen het erover. Alleen Helen wantrouwt van begin af aan de Delos-familie. Dan ontmoet ze Lucas. Hij maakt een storm aan emoties in haar los. Hij is belachelijk knap en ze kan hem wel met haar blote handen wurgen. Door een oude Griekse vloek voelen ze een diepe haat voor elkaar. Maar soms is de liefde sterker dan de haat en kunnen zelfs de goden niet voorkomen wat er gebeurt...
'Angelini blies me omver! Als je net als ik gek bent op verboden liefdes en Griekse goden, dan is dit boek zeker een aanrader.' De Leesfabriek
'Een verrukkelijke en onheilspellende saga die me compleet overrompelde. Net als Helen viel ik als een blok voor Lucas. OMG, ik kan niet wachten om meer te lezen!' Lauren Kate, auteur van o.a. Fallen

Wanneer de Delos-familie op Nantucket komt wonen, heeft Helen een onheilspellend gevoel. Het hele eiland lijkt in de ban te zijn van deze familie, maar zelf wantrouwt ze ze heel erg. Ze heeft vooral een hekel aan één van de jongens: Lucas. Ze heeft hem nooit eerder gezien, maar ze voelt van binnen dat ze zo ver mogelijk uit zijn buurt moet blijven. Dit blijkt lastiger dan ze denkt, zeker wanneer het lot wil dat ze dicht bij elkaar in de buurt zijn. Helen moet vechten voor haar leven, en zelfs voor haar liefde, om een eeuwenoude Griekse vloek te omzeilen.

Geef toe: de synopsis doet meteen denken aan Twilight. Een prachtige, perfecte familie waar Helen eigenlijk uit de buurt van zou moeten blijven, maar de aantrekkingskracht is te groot. Of je nu een haat- of een liefdesverhouding hebt met (verhalen als) Twilight, het boek zal meteen in dat straatje geparkeerd worden. En er moet gezegd worden: zelfs na het lezen van dit boek blijft het daar een beetje hangen.

Helen is een stil en verlegen meisje. Ze heeft een paar goede vrienden, maar verder hecht ze niet veel waarde aan populariteit. Ze heeft altijd het gevoel gehad anders te zijn, vooral ook omdat haar moeder haar en haar vader in de steek liet na de geboorte. Ze leidde haar voorzichtige, maar overzichtelijke leven met gemak, totdat de familie Delos op Nantucket kwam wonen. Helen is daardoor een redelijk cliché karakter: een beetje naïef en ze heeft op sommige momenten het bekende bord voor haar kop. Desalniettemin is Helen wel een leuk personage om uit te lezen en zal ze de lezer, op haar naïviteit na, niet snel irriteren.

Het verhaal is helaas ontzettend voorspelbaar. De ‘grote plottwists’ zijn al van ver af aan te zien komen en het verhaal is qua plotlijn niet erg origineel. Dit maakt wel dat een lezer die al veel YA heeft gelezen, dit boek misschien snel aan de kant zal leggen. Er zit vrijwel niets nieuws in.

Het enige wat een absoluut pluspunt schijnt te zijn voor veel lezers, is de Griekse mythologie. Er zijn veel boeken over geschreven, maar toch blijft dit onderwerp wel in trek. Het is ook te merken dat Josephine Angelini weet waar ze over schrijft. Dit is altijd prettig bij een mythologisch boek. Door deze accurate informatie én de fijne schrijfstijl van Angelini is het boek nog goed te behappen. Zeker geen slecht boek, alleen de verwachtingen moeten misschien wat bijgeschaafd worden.