Recensie – Vermiste Meisjes

Recensie – Vermiste MeisjesVermiste meisjes by Megan Miranda
Published by Uitgeverij De Fontein on April 11th 2017
Pages: 304

‘Vermiste meisjes’ is het thrillerdebuut van YA-auteur Megan Miranda. Ruth Ware (‘In een donker donker bos’) schreef over dit boek: ‘Het verleden van een klein stadje wordt blootgelegd in deze thriller vol verdachtmakingen, bedreigingen en verwarrende motieven. Een aangrijpend boek! I loved it.’
Nicolette (Nic voor vrienden) is terug in Cooley Ridge om voor haar hulpbehoevende vader te zorgen. Tien jaar daarvoor is ze naar Philadelphia vertrokken, niet lang na de verdwijning van haar beste vriendin Corinne. Die verdwijning is nooit opgelost. Nu, slechts een paar dagen na haar aankomst, verdwijnt er opnieuw een meisje. Deze zaak rijt de wonden rondom de vermissing van Corinne open. Alle mensen die indertijd met de zaak te maken hadden, wonen nog steeds in Cooley Ridge. Nic’s broer en zijn vrouw verwachten een kind. Corinne’s toenmalige vriend werkt in de lokale kroeg. En Tyler, Nic’s ex-vriend, is aan het daten met Annaleise. Annaleise, die ieders alibi was voor de nacht waarin Corinne verdween. Maar nu is het juist zij die verdwenen is… Nic ontrafelt de geheimen die haar familie en vrienden verbergen en langzaam wordt duidelijk wat er tien jaar geleden daadwerkelijk gebeurd is.
‘Duister, nostalgisch en een ingenieuze manier van vertellen. Megan Miranda is een aanwinst voor de thrillerwereld.’ Booklist
Voor fans van Clare Mackintosh en Alex Marwood.

Nic komt na jaren weer terug in het dorpje waar ze is opgegroeid. Er hangt een drukkende sfeer, want de laatste keer dat Nic hier was, verdween haar beste vriendin Corinne. De verdwijning is nooit opgelost en dat breekt het stadje nog steeds op. Terwijl Nic er is, verdwijnt er een ander meisje. Dit rakelt natuurlijk weer alle gevoelens op die bij iedereen wat waren gezakt. Langzaam maar zeker ziet Nic het verband tussen de twee verdwijningen en komen de geheimen die haar familie en het stadje hebben naar boven.

Megan Miranda is van ‘origine’ een YA-schrijfster, dus voor de YA-lezer zou deze thriller een mooie stap kunnen zijn om te beginnen in het thrillergenre. Door het boek heen is ook te merken van Miranda veel affiniteit heeft met de jongvolwassene personages. Als groot YA-fan had dit boek dus ook het gevoel van thuiskomen en dat is precies wat het nodig heeft om het tot een goede thriller te maken.

Het verhaal is erg origineel verteld: ik wil er niet teveel over verklappen, maar je zal zeker even moeten wennen aan de nieuwe kijk op het verhaal. De manier van vertellen is zo bijzonder en meeste lezers zullen niet bekend zijn met deze manier. Dit maakt het boek meteen van een ‘medium thriller’ naar een ‘special one’ in je kast.

Het verhaal zelf is redelijk standaard. Het gevoel dat het boek oproept, twee moorden in een klein dorpje waar iedereen verdacht kan zijn, is natuurlijk niet origineel. Daarbij komt dat het soms zelfs wat voorspelbaar was, als het op een ‘normale manier’ geschreven is. Gelukkig heeft Miranda dit opgepakt en er een hele bijzondere vertelstijl van gemaakt, waardoor het toch uniek aanvoelt.

‘Vermiste meisjes’ zal misschien niet uitblinken qua verhaal, maar zeker wel als we het hebben over unieke vertelstijlen. Deze thriller zal je nog lang bij blijven, want naast zorgvuldig gekozen personages, heeft het boek een mooi plot en leest het als een trein. Zeker de moeite waard voor mensen die gek zijn op kleine-dorpjes-thrillers (is hier een naam voor?) of als je de stap wil maken van YA naar thriller. Of gewoon als je verzot bent op spannende boeken!