Recensie – Verleiding

Recensie – VerleidingVerleiding by Erin Watt
Published by De Fontein on May 1st 2017
Pages: 352

De 17-jarige Ella is een echte overlever: met dubieuze baantjes -stripteasedanseres - knoopt ze sinds haar moeders overlijden de eindjes aan elkaar. Ella is vastbesloten haar leven op orde te krijgen.Dan verschijnt Callum, de puissant rijke vader van 5 onweerstaanbare zoons. Ook Callum is vastbesloten: hij wil Ella uit haar armoede verlossen. Ella besluit op Callums landgoed in te trekken, waar haar een gemengde ontvangst wacht: haat en liefde wisselen elkaar af. Krijgt Ella haar leven ooit op orde?

Ella leeft een zwaar leven: op haar jonge leeftijd staat ze er alleen voor en moet ze strippen om rond te komen. Blij is ze er niet mee, maar het geeft haar duidelijkheid en regelmaat. Ze heeft in ieder geval een dak boven haar hoofd en ze kan naar school. Op een morgen staat de rijke Callum Royal in het kantoor van de directeur van haar school en zegt haar dat hij haar wettelijke voogd is, aangezien haar beide ouders zijn overleden. Hij sleurt haar mee uit haar leventje als stripper en stopt haar in een luxe leven met zijn vijf zoons. Ella wil hier niets van weten – en de jongens ook niets van haar – maar al snel blijkt dat haat en liefde heel dicht bij elkaar liggen.

Verleiding, het eerste deel van de Royals-serie, zorgde al voor veel ‘buzz’ in boekenland. Dit boek wordt omschreven als een YA (Young Adult), door de leeftijd van de hoofdpersonages, maar door de seksueel getinte scènes zou dit boek ook als een NA (New Adult) door kunnen gaan. Op de achterkant van het boek staat ook een terechte waarschuwing dat dit boek pas vanaf zestien jaar gelezen mag worden in verband met expliciete scènes. Ik wil geen juffrouw zijn, maar ik wil het toch even gezegd hebben.

Ella is een typisch, naïef YA-personage. Ze heeft haar hele leven opgebouwd zoals het nu is, zonder hulp van anderen aan te nemen, en wanneer dit verandert, kan ze maar niet wennen. In principe is dat ook niet zo gek: haar hele leven staat op zijn kop, maar het komt soms over alsof ze niet geholpen wíl worden. Het siert Ella wel dat ze van zich af weet te bijten en dat ze zich niet laat kisten. You go, strong women!

Het boek schetst natuurlijk een ideaalbeeld: een luxe, rijkeluisleventje met vijf ultraknappe jongens in één huis. Ella heeft het flink te verduren met de heren, maar ze moet toegeven: ze zijn erg knap en ze hebben veel invloed in haar nieuwe leven. Het mooie aan het boek dat Erin Watt schreef, is dat iedereen toch zijn of haar eigen karakter heeft behouden, terwijl ze allemaal hetzelfde lijken te zijn vanuit Ella’s ogen. Heel goed gedaan!

Verleiding is geen boek dat je dichtslaat met het gevoel echt verder te zijn gekomen in je leven of een boek dat je echt nieuwe inzichten geeft (of althans, mij niet), maar er moet gezegd worden dat dit verhaal heerlijk wegleest en eigenlijk een soort guilty pleasure-gevoel geeft. De expliciete scènes zijn goed uitgewerkt, maar ook over het verhaal er omheen is nagedacht. Een beetje cliché, een beetje voorspelbaar, maar toch wel ernstig leuk!