Recensie – Verkeerd Verbonden

Recensie – Verkeerd VerbondenVerkeerd verbonden by Rainbow Rowell
Published by Uitgeverij Q on June 30th 2016

Georgie McCool weet dat het niet goed gaat met haar huwelijk. Ze houdt nog steeds van haar man Neal en Neal houdt nog steeds van haar, maar dat lijkt er niet meer toe te doen. Misschien heeft het er wel nooit toe gedaan.Vlak voordat ze moet vertrekken richting Omaha om Kerstmis te vieren met de familie van Neal, vertelt Georgie dat ze niet meer meekan. Er is ineens een grote kans voor haar op haar werk, als ze die wil grijpen kan ze nu echt niet weg uit Los Angeles. Als haar man en de kinderen vertrokken zijn naar de luchthaven, vraagtGeorgie zich af of het nu over is. Of ze nu echt alles verpest heeft. Die nacht ontdekt Georgie een manier waarop ze kan communiceren met Neal in het verleden. Het voelt alsof ze een kans heeft om haar huwelijk te redden nog voordat het begonnen is.Moet ze haar huwelijk redden? Of zouden Georgie en Neal beter af zijn als ze nooit waren getrouwd?

Ik was een gelukkig mens toen ik de ePub-versie van Verkeerd Verbonden kreeg van uitgeverij Q. Ik las eerder Eleanor & Park van Rainbow Rowell en dit boek vond ik erg leuk, dus ik verwachtte aardig wat van Verkeerd Verbonden. Het is niet mijn favoriete schrijfster, maar hey, ze schrijft hartstikke goed. De meeste boeken die ik van Rowell ken zijn Young Adult-boeken, maar dit is een Adult-boek, dus ook dat leek me leuk om te lezen.

Het idee van het boek leek me bijzonder, uniek. Een telefoon die van tijd wisselt? Hoe is dat vormgegeven? Ik verwachtte veel goeds toen ik begon aan het boek, maar ik kwam er al snel achter dat het toch een beetje anders was dan ik dacht. Echt even wennen was het voor mij. Het was geen magie, geen vleugje fantasy, maar gewoon de keiharde realiteit waar ik mee te maken kreeg. Niet dat dat slecht is, integendeel, misschien was dat juist wel wat ik op dat moment nodig had.

De karakters zijn, zoals we van Rowell gewend zijn, uniek. Geogie is een lieve vrouw, maar zit flink met zichzelf in de knoop. Ze is eerst wat naïef en later draait dat in dramatisch en bijna wanhopig, maar wat wil je als je man aan de andere kant van de VS zit om daar Kerst te vieren met zijn moeder en jullie kinderen. Seth, Georgies beste vriend, zou eigenlijk een leuke, vlotte kerel moeten zijn, maar meteen de eerste keer dat hij in het verhaal kwam, gingen mijn nekharen overeind staan. Hij is nou juist precies het tegenovergestelde wat ik wilde in dit verhaal: hij is in mijn ogen opdringerig, eist al Georgies aandacht op en denkt alleen aan zichzelf en het project. Jakkes.

In verband van spoilers moet ik het volgende punt een beetje kort houden, maar er was nog een flink stuk van het boek waar ik niet tevreden mee was. Georgie blijft thuis om aan haar project te werken, maar in de praktijk gaat dit een tikkeltje anders. Op veel momenten bedacht ik me dat Georgie net zo goed mee had kunnen gaan naar Nebraska met haar gezin om Kerst te vieren, want echt meerwaarde heeft het thuisblijven niet. Zo had er ook nog flink wat drama buiten het huwelijk gebleven, maar dat terzijde.

De bijverhalen en –personages maken het verhaal eigenlijk pas leuk. De verhaallijn over Georgie’s zusje Heather en de hondjes van Georgies moeder maakten het voor mij leuk om door te lezen. Ook de flashbacks zijn fijn, zo lees je hoe Georgie en Neal elkaar ontmoet hebben en hoe hun relatie is gegroeid. Het hoofdverhaal vond ik soms bijna saai worden, ik wilde alleen maar terug naar die gekke personages die Rowell heeft gecreëerd.

Verkeerd Verbonden is een totaal ander verhaal dan we van Rainbow Rowell gewend zijn en ik weet niet zo goed hoe ik me er bij voel. Het verhaal was prima, oké, maar van een topschrijfster als Rowell verwachten we wel meer dan prima. Opvallend zijn de bijzondere karakters die ze creëert, maar het verhaal heeft wat steekjes laten vallen. Een beetje voorspelbaar op zijn tijd, soms wat langdradig. Maar slecht was het ook niet, zeer zeker niet. Bij dit verhaal moet je alle ideeën die je hebt over Rowell even loslaten en met een blanco brein het boek in duiken, dan zal het je zeker bevallen. Oh, en alsjeblieft, lees dit boek in de winter, want in de zomer is hij een beetje misplaatst.