Recensie – Vergeet-Me-Niet

Recensie – Vergeet-Me-NietVergeet-Me-Niet by Laurianne Aerts
Published by Fanflicks on June 16th 2017
Pages: 236

Scarlett verhuist haar hele leven al van de ene naar de andere plek. Daardoor krijgt ze nooit de kans om ergens te aarden – of om alleen maar vriendschap te sluiten met haar constant wisselende klasgenoten. Als ze zichzelf na de zoveelste verhuizing terugvindt in haar geboortestad Sydney, heeft ze dan ook geen hoge verwachtingen van haar nieuwe omgeving.

Op haar eerste schooldag blijkt al snel dat haar nieuwe omgeving daar anders over denkt. Zo is er een jongen, Michael, die het tot zijn missie gemaakt lijkt te hebben om haar te leren kennen. Ook al wil ze er eerst niets van weten, toch weet hij met een stroom aan bloemen langzaam haar hart te winnen. Zeker als elk van deze bloemen een unieke boodschap blijkt te hebben…

Hoe groter het boeket bloemen op haar bureau groeit, hoe meer Scarlett gewend raakt aan haar nieuwe leventje. Als het einde van het schooljaar nadert, is ze al helemaal gewend aan haar nieuwe leven. Zou ze eindelijk een plek gevonden hebben waar ze thuis hoort?

Wanneer Scarlett op haar zoveelste nieuwe school terecht komt, is Michael helemaal weg van haar. Al vanaf het eerste moment dat hij haar ziet, kan hij zijn ogen niet van haar afhouden. Wat hij bij haar voelt, heeft hij nog nooit eerder gehad. Michael’s klasgenoot lijkt ook veel oog te hebben voor Scarlett, dus doet Michael zijn best om haar voor zich te winnen. Scarlett laat zich niet makkelijk inpalmen en ook Michael sleept wat geheimen met zich mee. Lukt het hen om elkaar te geven wat ze willen?

Ik kreeg een recensie-exemplaar van de schrijfster opgestuurd, waarvoor ik haar graag wil bedanken! Laurianne Aerts heeft ook ‘Droomleven Van Een Fangirl’ geschreven. Beide boeken zijn uitgegeven bij Fanflick, als fanficion dus. ‘Vergeet-me-niet’ is geen echt vervolgdeel, maar er komen wel personages uit het eerste boek terug. Het is dus het verstandigst om ze wel in publicatievolgorde te lezen. Desalniettemin bevat deze recensie geen spoilers voor het eerste boek, dus geen zorgen!

De cover van dit boek is vrolijk, helder en fleurig, maar misschien wel wat kinderlijk. Het doet denken aan een jonger YA-boek, wat enigszins aansluit bij de achterflap (en het uiteindelijke verhaal). Het boek is verder zeer fijn uitgegeven, een ‘floppy paperback’, wat ervoor zorgt dat hij fijn mee te nemen is en goed vast te houden is. Het boek is dun en heeft grote letters.

Het verhaal begint eigenlijk redelijk rustig, maar het leest wel meteen lekker weg. De schrijfstijl maakt dat het vloeiend en vlot te lezen valt. Het verhaal is wel erg voorspelbaar en heeft helaas weinig diepgang, maar dat is ook te verwachten met een boek met dit aantal bladzijden en het verhaal wat erin verteld wordt. Met meer diepgang was het boek waarschijnlijk ook minder interessant geweest, omdat het een stuk van de snelheid wegneemt.

Een persoonlijke irritatie is dat er aardig wat spel- en taalfouten in het boek staan. Veel lezers zullen dit niet erg vinden of er zelfs overheen lezen, maar mij viel het helaas vaak op. Daarbuiten heeft het boek een leuke toevoeging: elk hoofdstuk is genoemd naar een bloem en elke bloem betekent iets wat terugkomt in het hoofdstuk. Hier is goed over nagedacht.

De personages waren leuk om over te lezen, maar ze misten nogal wat diepgang. Zo ontmoeten we de klasgenoot die ook op Scarlett valt, maar eigenlijk zien we heel weinig van hem en alleen maar op de manier hoe Michael hem ziet. Ook over de beste vriend van Michael was nog veel meer te vertellen geweest. Beslissingen die Scarlett en Michael maken lijken soms wat uit de lucht te vallen en zijn daardoor niet altijd goed te volgen.

Het leuke is dat dit boek een typisch voorbeeld is van fanfiction die niet alleen voor fans te lezen is. Het is een vermakelijk verhaal met leuke personages en een mooie bloemen-toevoeging, maar er was nog veel meer uit te halen. Ik ben benieuwd naar Laurianne’s volgende boeken, want ik verwacht dat ze veel met haar potentie gaat doen!