Recensie – Vandaag Houden We Het Droog

Recensie – Vandaag Houden We Het DroogVandaag houden we het droog by Petra Vollinga
Published by Boekerij on March 3rd 2017
Pages: 256

Een verrassend en sprankelend debuut over beslissende keuzes en grote gevolgen
Eva heeft als jonge vrouw een drastische keuze gemaakt die haar de liefde van haar leven heeft gekost. Ze heeft leren leven met de consequenties, en met de leugens die toen onvermijdelijk leken. Tot ze op haar vijftigste beseft dat het roer om moet. Dochter Portia is al jaren het huis uit en haar huwelijk heeft zijn glans verloren. Ze vertrekt naar een kuuroord in Thailand om ‘zichzelf terug te vinden’ tijdens een ontspannende week voor body & soul.
Abe, ooit een veelbelovende muzikant, probeert zich neer te leggen bij zijn bestaan als muziekleraar op een middelbare school. Alleen zijn dure loft herinnert nog aan betere tijden. Vrouwen blijven nooit langer dan een paar maanden, en misschien is dat maar beter ook, houdt hij zichzelf voor; de ware liefde heeft hij al gekend, inclusief de pijn van het verlies. Maar als een van zijn oude bandleden voorstelt om een reünieoptreden te geven in hun vroegere stamkroeg, komt er iets van het vuur in hem weer tot leven.
Eva en Abe waren ooit elkaars grote liefde, maar een leugen dreef hen uit elkaar. Toch zijn ze elkaar nooit echt vergeten. Is het nu eindelijk tijd voor de waarheid?

Ik wil Uitgeverij Boekerij bedanken voor het versturen van een leesexemplaar!

Vandaag houden we het droog volgt de vijftigjarige Eva. Op een avond neemt ze een drastisch besluit: ze wil scheiden van haar man Pepijn. Pepijn begrijpt niet waar dit vandaan komt en vindt dat Eva maar raar doet, maar Eva houdt voet bij stuk. Ze reist naar Thailand om in een geweldig resort tot rust te komen. Pas in Thailand krijgt ze de kans haar grote geheim dat ze al jaren met zich meedraagt te kunnen verwerken. Door middel van flashbacks komt de lezer erachter wat Eva’s geheim is en wat de mysterieuze rockster Abe hiermee te maken heeft.

Eva is een sterke vrouw. Ze neemt een besluit dat veel vrouwen (of mannen) niet durven te nemen en ze gaat impulsief op reis. Ze kiest voor zichzelf. Dit maakt Eva tot een rolmodel voor veel (volwassen) mensen. Hoe vaak denken wij volwassenen iets, maar doen we het niet? Eva heeft niets te verliezen, denkt ze, en ze stort zich in het diepe, vrijgezelle leven.

De heren in dit verhaal, Pepijn en Abe, zijn beiden erg belangrijk voor Eva. Ze weten allebei niet van het geheim van Eva, maar als het uitkomt, zullen ze er beiden last van hebben. Pepijn, de rustige, burgerlijke man staat lijnrecht tegenover de wilde, losgeslagen Abe. Abe was Eva’s grote liefde, Pepijn haar rots in de branding. Kan Eva een keuze maken?

Dit verhaal is een typische roman. De doelgroep is overduidelijk de volwassen vrouw, maar een jongvolwassene zou hier ook van kunnen genieten. Het verhaal is luchtig, al neemt het toch een aantal zware onderwerpen tot zich. De cover lijkt de lente uit te stralen en het lezen van dit boek zorgt voor een zoete glimlach en een bittere traan. Binnen no-time heeft de lezer een connectie met Eva en beleeft hij de grappige en ontroerende momenten uit haar nieuwe leven met haar mee.

Een echte aanrader in de categorie (Nederlandse) romans, een verhaal vol liefde, familie en diepe geheimen. Prachtig uitgewerkt en zeker een boek om te onthouden.