Recensie – Vals Alarm

Recensie – Vals AlarmVals Alarm by Marelle Boersma
Published by Verbum Crime on November 18th 2011
Pages: 303

Een scheiding komt in de beste families voor. Maar wat doe je als je kind inzet wordt van een wraakactie van de vader?
Janna probeert haar veeleisende baan zo goed mogelijk te combineren met de zorg voor haar dochter Fleur en haar echtgenoot Roderick. In die volgorde. Als Roderick bij een jongere vriendin intrekt, blijkt hij zijn vertrek zorgvuldig te hebben voorbereid. Janna blijft berooid achter. Ze onderneemt een laatste poging om de schade te beperken, maar haalt zich hiermee de woede van haar ex op de hals. Te laat beseft ze dat Roderick haar harder kan raken dan ze ooit had gedacht. Als hij ervoor zorgt dat Fleur gedwongen uithuisgeplaatst wordt, knapt er iets in haar…

Deze recensie schreef ik voor een besloten leesclub waar recensies volgens bepaalde punten opgesteld worden. Vandaar dat deze recensie er iets anders uitziet dan normaal!

De cover geef ik een 8, aangezien het een mooie, simpele cover is, met opvallende letters. Het meisje op de cover trok me meteen, ze staat met de rug naar je toe en ik vroeg me meteen af wat er aan de hand was met haar. Ook de teddybeer staat meestal symbool voor kinderverdriet. Ik werd erg nieuwsgierig van de cover.

Er was een tijd dat Janna en Roderick samen een mooi gezinnetje vormden, tot de geboorte van hun dochter Fleur. Roderick had, naar Janna’s idee, altijd al een afkeer gehad tegen dit kleine meisje, maar het werd erger dan dat. Veel erger. Naast de fysieke problemen die dit met zich mee bracht, kleineerde hij haar ook mentaal. Nu ze uit elkaar zijn, is het alleen maar erger geworden. Niemand gelooft Janna’s verhalen over de kwaadaardige acties van haar ex-man, zelfs haar beste vriendin Ilse niet. Wat moet ze nu? En dan is Roderick opeens dood. Heeft zij dit gedaan? Uit wraak misschien, of uit wanhoop? En wat als zij het niet was, kan ze iemand hier nog wel van overtuigen? Of tekent deze moord haar voor de rest van haar leven, of ze nu schuldig is of niet?

Ik koos het boek, omdat ik heel graag (Nederlandse) thrillers wilde gaan lezen. Deze cover sprak me heel erg aan en ik was benieuwd geworden naar het verhaal door de tekst op de achterflap.

Vooral de onmacht van Janna maakte me soms echt heel boos. Niemand geloofde haar, zelfs de mensen die dicht bij haar stonden. Roderick palmde iedereen in en zij stond alleen. Soms had ik het gevoel dat ik, als lezer, tegen de andere personages wilde schreeuwen: ‘Geloof haar nou toch!’

Ik durf te zeggen dat ik bijna jaloers ben op Fleur (hoe het op het laatst in de epiloog geregeld is). Natuurlijk is het vreselijk wat ze heeft meegemaakt, maar ze heeft zo’n goede en lieve moeder. Niet dat mijn moeder niet lief is natuurlijk. Maar Janna heeft zoveel over voor ‘haar meisje’ dat het bijna eng wordt. Ik vind het prachtig hoe Marelle Boersma dit op papier heeft weten te zeggen.

Ik vond Horace een geweldig personage. De zwerver in de flat waar Janna woont, is echt een aanvulling op het verhaal. Zeker als het net iets verder gaat als gedacht tussen die twee. Hij wordt door veel mensen als ‘vies’ bestempeld, maar dit verhaal laat zien dat dat niet altijd zo is.

Het verhaal speelt zich af in hartje Utrecht, waar ik zelf vaak kom. Sommige plekken waren voor mij dus nog beter voor te stellen, zoals de wijk Kanaleneiland waar een deel van het boek zich afspeelt.

Het plot was voor mij erg verrassend! Natuurlijk was het voor mij al lang duidelijk dat het plot zou gaan over de moord op Roderick, maar wie dit gedaan had, had ik nooit gedacht. Het is erg leuk om zo verrast het boek weg te leggen.

Helaas heb ik nog weinig thrillers gelezen en kon ik dit dus ook niet goed vergelijken met andere boeken.

Ik heb erg genoten van dit boek. De schrijfstijl van Boersma stond mij heel erg aan en ik vloog door het boek. Binnen twee dagen had ik het al uit en dat vond ik echt jammer, ik had er graag langer van willen genieten. De personages hebben veel diepte en je hebt het gevoel dat je echt nieuwe mensen hebt ontmoet. Het enige minpuntje wat ik kan geven is dat ik het niet echt een thriller vond, meer een psychologische roman. Maar dit is voor iedereen verschillend én voor mij geen probleem geweest.

Ik zou het boek aan veel mensen aanraden, zowel echte thrillerlezers (al zal dit dan iets slapper zijn als dat ze gewend zijn), maar ook mensen die nooit een thriller in hun handen hebben gehad (zoals ik). Zeker vrouwen zullen dit boek mooi vinden, als je zelf een kind hebt, is het misschien nog wel heftiger dan voor mensen zonder kind. Maar dit boek is echt de moeite waard naar mijn mening.