Recensie – Toen Ik Je Zag

Recensie – Toen Ik Je ZagToen ik je zag by Isa Hoes
Published by Artemis & Co on November 14th 2013
Pages: 288

'In je hoofd kijken heb ik nooit gekund, of was dat voor mij dan net zo verschrikkelijk geweest als voor jou?'
Isa Hoes en Antonie Kamerling ontmoeten elkaar voor het eerst tijdens de audities van Goede Tijden, Slechte Tijden. De soap wordt een groot succes en Antonie is als hartenbreker Peter Kelder al snel razend populair. Antonie en Isa worden verliefd en leiden een vrijgevochten leven, terwijl ze de ene rol na de andere spelen in televisieseries, speelfilms, toneelstukken en musicals.
De buitenwereld ziet een stralend stel voor de camera’s, maar privé gaat Antonie gebukt onder een zware neerslachtigheid. Terwijl hij steeds vaker depressief is, probeert Isa haar gezin bij elkaar te houden, tot Antonie op 6 oktober 2010 besluit zijn leven te beëindigen.
Toen ik je zag is niet alleen een boek over een leven met een echtgenoot die leed aan depressiviteit, maar ook een liefdevol portret van twee mensen die zielsveel van elkaar hebben gehouden.

De cover is natuurlijk al behoorlijk confronterend. Antonie, lachend op de foto. Terwijl het helemaal niet zo grappig is waar het boek over gaat. Zijn leven, zijn ziekte, zijn dood.

Je merkt in het verhaal vooral hoe Isa tegen Antonie aankeek, hoe zij dacht dat hij zich voelde en dergelijke. Je werd met je neus op de feiten gedrukt, vooral op de verschillen tussen Isa en Antonie. Want je merkte dat Isa de negatieve momenten kon loslaten, maar Antonie niet. Dat is natuurlijk ook wat hem fataal is geworden.

Dit boek zou je vast moeten grijpen, je zou in hun leven kijken en je zou je enorm kunnen inleven met dit verhaal. Nee, dat was bij mij niet het geval. Ik vond het een mooi verhaal, met een heel triest einde en ik heb het met veel plezier (dat is niet de goede woordkeuze, want ik vond het niet leuk wat er gebeurde, meer met veel interesse) gelezen, maar echt inleven heb ik niet gekund. Veel mensen hebben moeten huilen bij dit verhaal, en terwijl ik normaal al huil om een deuk in een pakje boter, kon ik mijn ogen hier heel goed droog bij houden. Ik had het gewoon net niet, denk ik.

Het heeft wel mijn kijk op de wereld, op depressieve mensen, veranderd. Ik ben nu nog feller tegen de stelling ‘mensen die zelfmoord plegen zijn egoïstisch’. Want nee, dat vind ik echt niet. Antonie kon gewoon niet meer, alleen de manier waarop heeft hij een beetje krom uitgekozen. Dat merk je wel als je het verhaal hebt gelezen. Het lijkt me echt vreselijk voor Isa, Merlijn en Vlinder, jakkie.

Achteraf gezien was dit weer een boek wat gehypet is, maar wat naar mijn mening een beetje tegenviel. Ik had het boek vrij snel uit, maar ik had veel meer verwacht dan wat ik werkelijk kreeg. Ik dacht dat er onthullingen werden gedaan over zijn zelfmoordactie, heel stiekem hoopte ik op een vleugje thriller, maar dit was gewoon een levensverhaal. Nou ja, geen gewoon levensverhaal. Een prachtig, triest levensverhaal.