Recensie – Titans

Recensie – TitansTitans by Victoria Scott
Published by Young & Awesome on March 1st 2017

‘Ik zou kunnen winnen,’ fluister ik.

‘Er is niemand die dat zo graag wil als ik.’

Astrid kijkt al haar hele leven naar de races van de Titans. Deze mechanische paarden zijn onbetaalbaar voor het gewone volk, maar ze spreken des te meer tot de verbeelding. Wie wedt op de juiste ruiter kan al zijn schulden vereffenen. Astrids familie dreigt uit huis gezet te worden. Dan krijgt Astrid de kans van haar leven: meedoen aan de race! De races zijn vol gevaren en valkuilen… en durft ze haar leven toe te vertrouwen aan een supersnelle machine?

Maar ís Vrijbuiter wel een machine? Of schuilt er ergens in dat futuristische stalen paard een vriend die Astrid beter begrijpt dan wie dan ook?

Astrid is dol op de paardenraces. De Titans, mechanische paarden die meer machine zijn dan paard, zijn echte luxe voor het gewone volk en eigenlijk is geen kans dat Astrid ooit dichterbij zal komen dan het hek rondom de racebaan. Thuis loopt het allemaal niet zo goed, het geld is op en er wordt gedreigd met uitzetting. Tot Astrid de kans van haar leven krijgt en deze, zo stiekem als ze maar kan, met twee handen aangrijpt. Ze is zo gefocust op deze kans, dat ze de gevaren eigenlijk niet meer ziet.

Laten we bij het begin beginnen: dit boek is (aan de hand van de omschrijving, maar eigenlijk ook nadat het boek uit is) niet in te delen in een categorie. Het is geen fantasy, want het bevat bijvoorbeeld geen magische elementen, al voelt het wel aan als iets mysterieus. Het is geen dystopian, want de wereld verschilt niet veel van waar we nu in leven. Het is ook geen contemporary, want er zijn wel degelijk dingen anders dan deze, hedendaagse tijd. Wat is Titans dan wel? Nou, vooral gewoon erg leuk.

Deze standalone is dan misschien niet in te kaderen, toch is het ontzettend leuk lezen. Na de eerste vijftig bladzijden, om te wennen aan de schrijfstijl zullen we maar zeggen, vliegt het boek in sneltreinvaart voorbij en voor je het weet is het boek uit. Het is verfrissend om eens een niet-contemporary (want daar zijn we het wel over eens, lijkt me) als standalone te lezen en hij is niet erg dik, maar toch geeft het voldoening als hij uit is.

Astrid is een erg tof personage. Ze is wat blind voor de gevaren van het plan, maar dat maakt haar juist ook wel realistisch. Niemand kan helder nadenken als hij of zij zo’n kans zou krijgen. De hints van liefde in het boek zijn leuk gedaan en we mogen van geluk spreken dat Scott dit niet verder heeft uitgewerkt, want het is precies goed nu. De nadruk ligt in dit boek echt op vriendschap en vertrouwen, wat erg verfrissend is om te lezen.

Titans is een boek dat een groot publiek zou kunnen pakken, aangezien het van alles een beetje is. Voor de echte fantasy-liefhebber is het een stapje terug, maar voor de fantasy-hater is het juist precies de goede hoeveelheid. Het boek leest in ieder geval heerlijk weg en heeft een mooi einde. Zeker een tip voor op de (vakantie) TBR!