Recensie – Tienduizend Hemels Boven Jou

Recensie – Tienduizend Hemels Boven JouTienduizend hemels boven jou by Claudia Gray, Sandra C. Hessels
Published by HarperCollins Young Adult on August 23rd 2016
Pages: 414

Marguerite Caine kan iets wat nog nooit eerder is gedaan: ze kan reizen door verschillende dimensies met de Vuurvogel, de briljante uitvinding van haar ouders. Helaas heeft ze daarmee ook de aandacht getrokken van een vijand die er letterlijk alles voor overheeft de uitvinding voor zijn eigen duistere doeleinden te gebruiken. Wanneer hij haar vriendje Paul in handen krijgt en zijn ziel versplintert en verspreidt over vier dimensies, begeeft Marguerite zich op zéér gevaarlijk terrein om hem te redden.

Na de openbaringen die zich voordeden aan het einde van boek één, heeft Marguerite een nieuwe vijand. Ze dacht dat Paul haar vader had vermoord, maar niets blijkt minder waar. Haar nieuwe vijand weet haar flink te pakken door Pauls ziel te versplinteren over vier dimensies, juist nu Marguerite heeft ontdekt dat ze verliefd op hem is. Samen met Theo moet ze dimensie na dimensie zoeken naar delen van Paul om hem te redden, maar dat is niet zo makkelijk als het lijkt.

Tienduizend Hemels Boven Jou speelt zich een korte periode ná Duizend Stukjes Van Jou af. Marguerite en Paul hebben weer een stabiel leven op kunnen bouwen en nadat iedereen in hun omgeving bijgekomen was van de schok dat Marguerite’s vader nog leeft, zijn ze gaan oefenen met dimensiereizen. Marguerite heeft een bijzondere gave, waardoor zij ontzettend gemakkelijk in andere dimensies kan vertoeven, maar dit is niet onopgemerkt gebleven bij de organisatie Tridad…

Ook dit deel zit weer behoorlijk gevuld met actie. Het is altijd even de kunst om in de boeken van Claudia Gray te stappen, maar wanneer je gewend bent, wil je alleen maar meer. Het verhaal leest als een trein en het is haast onmogelijk om het boek weg te leggen. Door de verschillende dimensies blijft het verhaal verfrissend en spannend: je raakt nooit verveeld in de wereld waarin Marguerite zich bevindt.

Het nadeel aan dit deel, was de drama die zich om de romantiek vouwde. Romantiek is het boek was zeker gewenst, maar in dit deel lijkt het er op of er alleen maar problemen ontstaan in plaats van dat het ook leuk kan zijn. Er gebeurde zo veel en tegelijkertijd ook zó weinig (dat wordt wel duidelijk als je het boek hebt gelezen), waardoor de romantiek eigenlijk een beetje inzakte. Dat was jammer.

Toch is het zeker de moeite waard om door te lezen in deze serie. De nieuwe (en bekende) werelden zijn ontzettend interessant en je hoeft je geen moment te vervelen tijdens het lezen van dit verhaal. Na dit deel neemt de verwachting van deel drie alleen nog maar toe, dus daar ga ik niet lang meer mee wachten!