Recensie – The White Rose

Recensie – The White RoseThe White Rose by Amy Ewing
Published by Leopold on November 15th 2017
Pages: 251

Ik kan stenen verbrijzelen en de wind veranderen in een tornado. Misschien kan ik ook de muren van de Jewel afbreken.

Violet is op de vlucht. Ze zoekt een veilige plek waar ze zich kan verbergen voor de Hertogin. Een plek waar ze ongezien de krachten kan ontwikkelen waarvoor de adel zo bang is. Violet ontdekt al snel dat haar speciale gaven haar tot veel meer in staat stellen dan ze ooit had durven dromen… Kan ze een einde maken aan de uitbuiting en ongelijkheid in de Jewel?

Het spannende vervolg op The Jewel.

Dit is deel twee van The Jewel. Als je dit boek nog niet hebt gelezen, raad ik je af deze recensie te lezen in verband met spoilers van boek één.

Na het bewogen einde van The Jewel, zit Violet in tweestrijd. Ash is opgesloten in de kerkers van het huis van de Hertogin, terwijl Violet zelf opgesloten zit op haar kamer. Ze weet dat ze geholpen wordt door verschillende mensen, maar wat als die hulp te laat komt? Haar enige verlangen is om uit te breken uit het huis van de Hertogin, samen met Ash. Hoeveel kan ze betalen om dat werkelijkheid te laten worden? En is The Lone City wel zo mooi als ze zich nu voor ogen houdt?

Een tweede deel is altijd lastig om te recenseren, want de spanning in zo’n tweede deel is vaak het belangrijkste aspect in het verhaal. Door een recensie kan een deel van die spanning al weggenomen worden. Hierdoor kies ik er voor om deze recensie kort en bondig te houden.

The White Rose is iets dunner dan het eerste deel in de serie, maar het is eigenlijk de juiste dikte voor het verhaal. Doordat er minder bladzijdes zijn gebruikt, is het verhaal vliegensvlug en retespannend. Elk moment van het boek zit je op het puntje van je stoel, omdat er wéér iets gebeurt. Het mooiste aan dit tweede deel, is dat er zeker geen sprake is van een dip in de serie. Als lezer leer je zo veel meer over surrogaten en de stad waar ze in verblijven, dat het gewoon ontzettend interessant blijft.

Ik vond The Jewel één van de beste boeken van 2016 en ik durf te zeggen dat The White Rose daar zeker niet voor onder doet. Dit tweede deel is net zo goed als het eerste deel en het verhaal wordt alleen maar sterker. Als je genoten hebt van het eerste deel (en de novella! Ik hield er van!), dan is het zeker een aanrader om door te lezen in de serie. Ik kan in ieder geval niet wachten op het derde deel!