Recensie – The Jewel

Recensie – The JewelThe Jewel by Amy Ewing, Ans van der Graaff
Published by Young & Awesome on October 19th 2016
Pages: 352

Vandaag is mijn laatste dag als Violet. Vanaf morgen ben ik nummer 197.
Verkocht op een veiling aan een van de rijkste dames van het land… dat overkomt Violet. In het landhuis van de hertogin wacht haar een leven vol luxe, maar ook gevangenschap en duistere plannen. De nietsonziende hertogin wil Violets bijzondere gave uitbuiten, tegen elke prijs. Violet moet ontsnappen voor het te laat is. Dan blijkt dat haar beste vriendin Raven in gevaar is. Violet staat voor een onmogelijke keuze: moet ze Raven redden of zichzelf?

Ik wil Fleurine en uitgeverij Young & Awesome nogmaals bedanken voor het toesturen van dit mooie boek!

Je kunt er niet omheen: The Jewel heeft een vrouwelijke kaft. Een zoetsappige, prinses-achtige cover. Het zal dus ook niet lang duren tot je de link legt tussen The Jewel en De Selectie, de beroemde boekenserie van Kiera Cass. Maar zodra je de omschrijving leest, die hierboven staat, merk je wel dat The Jewel toch net iets gecompliceerder ligt: Violet is een surrogaat, een slaaf van de elitegroep in The Lone City. Het is haar lot, haar bestemming, maar ze is het er niet mee eens. Elke surrogaat krijgt één kind voor een elite-gezin, daarna worden ze afgescheept. Maar wanneer Violet geveild wordt en de elite binnendringt, merkt ze pas hoe gevaarlijk de Jewel eigenlijk is.

Ik kan meteen met de deur in huis vallen: ik vond dit boek geweldig. Ik begon een beetje sceptisch, dystopische boeken zijn voor mij ondertussen niet zo origineel meer, maar dit verdween met een paar hoofdstukken als sneeuw voor de zon. Al heel snel had ik in de gaten hoe bijzonder dit boek was. Dit kwam niet door sprankelende originaliteit, want ook ik weet dat er meerdere boeken zijn die hierop lijken. Het speciale gevoel wat ik kreeg bij The Jewel is wat lastig uit te leggen, maar ik vermoed dat het komt door de klik die ik had met Violet.

Ja, het is een cliché vrouwelijk hoofdpersoon en já, ze is behoorlijk naïef en ze overschat zichzelf nog al eens. Maar zijn we dat ondertussen niet gewend? Violet is in ieder geval loyaal en recht voor haar raap. Ik snap haar frustratie, verdriet en woede, maar aan de andere kant snap ik ook de gelukkige momenten in de Jewel en de (ietwat insta-)liefde die ze meemaakt. Ik shipte haar met iemand anders trouwens, maar dat is irrelevant. Violet is gewoon stoer zonder dat ze daarmee de halve cast uit moet moorden, dus ik was erg gelukkig met haar.

Houd je van dystopische verhalen, dan is The Jewel zeker een prachtige aanvulling op je collectie. Aan de andere kant is The Jewel misschien wel juist het verhaal voor de beginnende dystopische lezer: het leest vlot weg, er gebeurt genoeg (maar niet te veel) en de personages zijn makkelijk te begrijpen. Geen lastig boek, geen diepe stof om na te denken. Gewoon YA zoals YA bedoeld is. Ik kan niet wachten op de vervolgdelen!