Recensie – The Hate U Give

Recensie – The Hate U GiveThe Hate U Give by Angie Thomas
on May 29th 2017
Pages: 356

Starr Carter woont in een armoedige zwarte buurt, maar gaat naar een dure witte school. De balans die Starr tussen deze werelden heeft gevonden, wordt overhoop gehaald wanneer Starr getuige is van de dood van haar jeugdvriend Khalil. Hij wordt neergeschoten door een politieagent terwijl hij zelf ongewapend is.

Starr is verdrietig en in de war, en moet haar weg zien te vinden in een wereld vol ongelijkheid en vooroordelen. Op school denken ze dat Khalil het er zelf naar heeft gemaakt, en noemen ze hem een crimineel en zelfs een drugsdealer. Haar buurtbewoners gaan ondertussen de straat op in protest tegen de politie, die geen onderzoek wil doen naar de schietpartij.

Iedereen vraagt zich af: wat is er nu echt gebeurd? Starr is de enige die daar antwoord op kan geven. Maar de waarheid spreken is lastiger dan ooit, want wat Starr zegt, of juist niet zegt, kan haar leven in gevaar brengen.

Wanneer Starr haar beste vriend ziet op een feestje, breekt er paniek uit onder de mensen. Ze maken de keuze naar huis te gaan en in de auto worden ze staande gehouden door de politie. Khalil, Starr’s vriend, moet uitstappen, stil blijven staan, maar wanneer hij een klein beetje beweegt, wordt hij doodgeschoten. Starr is er kapot van, maar dat is niet het enige waar ze mee moet dealen. De (blanke) politieagent lijkt vrijuit te gaan, omdat hij in dit geval het slachtoffer wordt genoemd. Khalil, een donker getinte tiener, had het vast aan zichzelf te danken. Starr wil het er niet bij laten zitten en vecht voor het recht van Khalil, maar moet tegelijk ook voor haar eigen leven vechten.

Het regent positieve recensies voor The Hate U Give. In Amerika, waar (laten we eerlijk zijn) dit soort situaties vaker voorkomen dan in Nederland, wordt dit boek beschreven als een écht belangrijk boek. Met een gemiddelde rating van 4.64 van 5 op Goodreads is dit dus zeker een goed dat in de smaak valt bij veel mensen en eigenlijk is dat helemaal niet zo gek.

Dit boek speelt zich af rondom een groot maatschappelijk thema: de rassenscheiding in de wereld waarvan we zeiden dat hij weg was, blijkt toch niet helemaal verdwenen. Vooral in Amerika is dit een groot probleem, maar ook in Europese landen als Nederland komt dit (in mindere mate) voor. Het is bijzonder om als ‘blanke’ dit boek te lezen en het leven van een ‘donkere’ in Amerika te volgen, maar voor een ‘donkere’ in Nederland zal misschien wel wat herkenbaar zijn.

Het was vooral een openbaring om te lezen over de cultuur van Starr en haar familie. Zowel hoe de familie in elkaar zit, hoe zij met elkaar omgaan en hoe ze omgaan met tegenslagen, als hoe de wijk zich in stand houdt. Er ging echt een wereld voor mij open toen ik dit boek las, omdat ik hier zo weinig van blijk te weten. Daarnaast is Starr een wat impulsief, maar fijn leesbaar karakter, waardoor het boek al meteen aanvoelt als iets prachtigs.

Zonder teveel te verklappen over het plot, is het goed om te zeggen dat dit boek je enorm zal raken, zowel als ‘blanke’ als als ‘donkere’. Ik, als ‘blanke’, heb mijn ogen uitgekeken in dit boek, aangezien er een hele nieuwe wereld voor me openging. Ik was me helemaal niet bewust dat er nog zo veel discriminatie in het ‘dagelijks leven’ voorkwam, maar nu ik het las, bedacht ik me dat het juist in die kleine dingen zit. Het heeft echt mijn ogen geopend en ik ben me meer bewust geworden van de dingen die mensen doen die eigenlijk niet door de beugel kunnen.

Naast dat ‘The Hate U Give’ heerlijk wegleest, is het ook nog eens een goed stuk literatuur om mee te nemen in je verdere leven. Er zijn weinig boeken die mensen zó veel nieuwe inzichten kan geven, hen kan laten raken en hen kan vermaken, allemaal tegelijk. Starr is een fijn personage, haar gezin is hartverwarmend, maar de omgeving er omheen is keihard. Je gaat je al snel hechten aan deze bijzondere personages en misschien maakt dat het boek wel zo sterk. Dit boek kan zomaar uitgroeien tot één van de meest invloedrijke boeken in de YA-historie. Mij heeft het in ieder geval goed gepakt!