Recensie – The Diabolic

Recensie – The DiabolicThe Diabolic by S.J. Kincaid
Published by Young & Awesome on October 19th 2016
Pages: 409

'Denk je echt dat dit meisje gevaarlijk is?’ zei de senator. ‘Ze ziet er eerder uit als een doodsbang kind.’ Ik verkilde toen hij dat zei. Ik mócht niet bang zijn. Ik keek de senator woest aan. Hij schrok, kneep zijn ogen tot spleetjes en wendde zijn blik van me af. Misschien heb gelijk,’ mompelde hij. ‘Het zit in de ogen. Ze heeft wrede ogen. Liefje, weet je heel zeker dat we dit monster in huis moeten halen?’
Nemesis lijkt een doodgewoon meisje, maar niets is minder waar. Ze is een Diabolic, gemaakt om te doden. Op jonge leeftijd wordt ze gekocht door een adellijke familie om hun dochter Sydonia te beschermen – zo nodig met haar leven. Als Sydonia zich moet melden aan het hof van de keizer, die duidelijk kwaad in de zin heeft, neemt Nemesis haar plaats in. Niemand mag ontdekken wie en wat ze werkelijk is…

Ik wil uitgeverij Young & Awesome enorm bedanken voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar!

Ik begon The Diabolic al eind november en ik was meteen geïntrigeerd door de bijzondere samenvatting. Een Diabolic is een wezen zonder gevoel, zonder emoties en zonder inlevingsvermogen. Een Diabolic is altijd gekoppeld aan een persoon en het doel van de Diabolic is om die persoon te beschermen. Nemesis leeft voor Sydonia en zou er alles voor over hebben om haar te helpen. Maar wanneer Nemesis de rol van Sydonia over moet nemen, blijkt dat de voordelen van een Diabolic in één klap nadelen kunnen worden.

Hoe goed de omschrijving ook klonk, toch had ik de eerste helft van het verhaal moeite om in het verhaal te komen. Ik kon me lastig identificeren met Nemesis, maar niet omdat ze geen gevoel heeft. Eerder omdat ze naar mijn idee toch nog veel te emotioneel dacht. Ik had veel liever een karakter gehad dat totaal rationeel dacht en daarna langzaam veranderde naar een meer emotioneel denkend karakter. Nemesis was voor mij veel te tegenstrijdig, aan de ene kant kan ze zich niet inleven in een ander, maar vervolgens houdt ze wel zielsveel van Sydonia. Huh?!

Het verhaal zelf is (voor mij) behoorlijk origineel. Het idee van een soort nieuw heelal met daarbij nieuwe planeten en nieuwe sterren is niet totaal nieuw, maar het idee van een Diabolic natuurlijk wel. Dat is ook meteen de kracht van het boek: het is totaal zichzelf in alle opzichten. Het is op sommige momenten wat voorspelbaar, maar op andere momenten weer totaal anders en veel ingewikkelder dan je verwachtte.

Overall vind ik The Diabolic een prima boek. Ik was niet meteen verkocht, maar na het uitlezen ervan kan ik wel zeggen dat ik het leuk vond om te lezen. Ik hoop ook driftig dat dit een standalone blijft (weet iemand hier meer van?), want het verhaal is voor mij mooi afgesloten. Zeker de moeite waard om op te pakken en het kan ook zeker één van je favorieten worden als je Nemesis beter kan begrijpen dan dat ik deed. Proberen, dus!