Recensie – The Cage

Recensie – The CageThe Cage by Megan Shepherd
Published by Van Goor on October 1st 2015
Pages: 352

Wat doe je als je wakker wordt en de wereld zoals je die kent is verdwenen?

Vijf tieners, drie jongens en twee meisjes, worden wakker in een omgeving die ze niet kennen. Niemand weet waar ze zich bevinden en hoe ze er zijn gekomen. Samen proberen ze erachter te komen waar ze zijn en vooral hoe ze er weg kunnen komen. Maar wegkomen blijkt onmogelijk. Vanachter de zwarte ramen die zich overal in het landschap bevinden worden ze geobserveerd door de Kindred; buitenaardse wezens die hen vertellen dat de aarde niet meer bestaat. De vijf jongeren zijn de laatste overlevenden en hun belangrijkste taak is ervoor te zorgen dat de mensheid niet uitsterft. Maar is dat wel de echte reden van hun verblijf in de Cage? Moeten ze ontsnappen uit deze buitenaardse gevangenis of berusten in hun lot en hier een nieuw leven opbouwen? En wat als ze ontsnappen? Welke wereld ligt er buiten de muren? Langzaam maar zeker ontdekken ze meer over de Kindred en hun bedoelingen en ondertussen lopen de spanningen tussen de bewoners van de Cage steeds hoger op...

Wanneer vijf tieners, afzonderlijk van elkaar, wakker worden op een plek waarvan ze niet weten hoe ze daar zijn gekomen, gaan ze op onderzoek uit. Al snel vinden ze elkaar en ontdekken ze waar ze zijn, maar de ‘waarom’ blijft uit. Kindred, een buitenaardse organisatie, vertelt hen dat ze in The Cage zijn, omdat het menselijk ras dreigt uit te sterven, maar een aantal tieners durven hieraan te twijfelen. Er zijn niet veel regels, op drie idiote regels na. De één vindt het makkelijker te accepteren dan de ander en bij enkelen blijft het knagen: wanneer kunnen ze naar huis? En wat is thuis?

Het boek switcht tussen de verschillende ‘kandidaten’, maar het verhaal wordt het meest verteld vanuit Cora, een meisje dat altijd al de schijn heeft op moeten houden naar de buitenwereld. Ze is licht melodramatisch, maar ze heeft het hart op de juiste plek. Over de andere personages is weinig te zeggen zonder iets te verklappen uit het boek, dus dat mysterie laten we nog even in het midden.

Dit boek is een YA sci-fi, iets wat naar mijn mening veel vaker geschreven mag worden. De buitenaardse wezens in dit boek zijn tof beschreven, zonder totaal cliché over te komen. Eigenlijk was het zelfs een beetje uniek, wat dus zeker een pluspunt is van het verhaal. Ook de verder setting, The Cage en alles eromheen, was gewoon goed bedacht en goed dóórdacht, waardoor het aanvoelt alsof het echt is.

De nadelen aan dit boek zijn vrij simpel: op sommige stukken in het boek (vooral het begin) is de spanning ver te zoeken en soms zijn de personages kinderlijk en irritant. De emoties komen soms wat uit de lucht vallen en als lezer kun je dan een grote frons op je voorhoofd voelen, omdat je niet weet waar het vandaan komt. Het boek zit niet vol met spanning, maar naar het einde van het verhaal wordt het wel steeds beter. Het einde is goed geschreven, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Dit boek was zeker leuk om te lezen, maar het was niet perfect. Een originele setting, maar een wat langzaam op gang-komend plot en een gaaf concept met wat irritante personages, het kan nog wel iets beter. The Cage is gewoon wel een goed begin van een serie en deel twee en drie liggen zeker al te wachten op de nog-te-lezen-stapel.