Recensie – The 100

Recensie – The 100The 100 by Kass Morgan
Published by Hodder & Stoughton on August 29th 2013
Pages: 323

An epic journey from the depths of outer space to a wild, futuristic Earth
In 3010, humanity lives in city-like spaceships orbiting far above Earth's toxic atmosphere. No one knows when, or even if, the planet will be habitable again. But faced with dwindling resources, government leaders know they must reclaim their homeland . . . before it's too late.
Now a hundred juvenile delinquents are sent on a high-stakes mission to re-colonize Earth. After a brutal crash landing, the teens arrive on a savagely beautiful planet. Confronting the dangers of this rugged new world, they struggle to form a tentative community and to get over their dark pasts. In order to survive, they must learn to trust - and even love - again.

Het eerste wat ik bij dit boek dacht was: wát?! 4 perspectieven?! En nu ook nog flashbacks?! Aaaaah! Maar eigenlijk viel dat best wel mee in het boek. De perspectieven waren juist verfrissend en luchtig, de flashbacks waren soms wat lastiger. Dit kwam doordat bijvoorbeeld Wells en Clarke een verleden delen en de flashbacks van haar zijn eerder terug als die van hem, dus dat liep soms een beetje gek.

Het verhaal zelf is heel origineel. Ik heb zelf nog nooit een boek gelezen met zo’n zelfde concept en dat vond ik erg fijn. Het verhaal is erg mysterieus, zeker aan het begin, en je merkt dat Morgan de spanning opbouwt door het verhaal heen. Ook merk je erg goed dat dit boek een opstapje is voor de rest van de serie, een achtergrondinformatie-boek. Pas de laatste 50 bladzijden ongeveer had ik het gevoel dat er écht iets gebeurde, maar dit stoorde niet.

Ik moet wel zeggen dat ik vanaf het begin af aan een zwak heb voor Bellamy en dat is nog niet voorbij! Gelukkig, mijn fictional character heeft me (nog) niet teleurgesteld! Clarke daarintegen heeft me wel teleur gesteld. Er was weer sprake van een love traingle en ik had zin om tegen haar te schreeuwen: “Make up your mind!”. Ze springt van de ene jongen naar de andere jongen en daar werd ik zó gek van op ten duur. Waarom kiest ze niet gewoon? Ze is behoorlijk impulsief en daarnaast vrij naïef, maar verder is ze best oké.

Ik vond het erg mooi hoe de schrijver je gedachten probeert te sturen door het boek heen. Je houdt van de karakters die zij ook leuk vindt en je hebt een hekel aan de karakters waar zij een hekel aan heeft (behalve Clarke dan, dat was mijn eigen struikelpuntje).

Het einde van het boek was, zoals ik eerder zei, het stuk met de meeste spanning en Morgan pakt het dan meteen extreem goed aan! De ontknopingen van alle verhaallijnen en de cliffhanger op het einde zijn ronduit schokkend! Als dit een voorbode is voor de komende twee boeken, dan kan ik niet wachten tot ik het tweede boek kan lezen!