Recensie – Stuk!

Recensie – Stuk!Stuk by Judith Visser
Published by De Boekerij on October 1th 2008
Pages: 302

Elizabeth zit in 4b van het Mercatuscollege in Rotterdam. Ze wordt door een paar klasgenoten op een gruwelijke maar vrijwel onzichtbare manier gepest. Haar ouders zijn sinds een paar jaar gescheiden en haar moeder heeft zich op haar werk gestort om het verdriet te verdringen. Elizabeth raakt steeds meer geïsoleerd. Het enige positieve van haar klas is de aanwezigheid van Alec. Alec is een rustige, knappe jongen, die ouder en wijzer is dan de andere jongens. Hij heeft verkering met Riley, een uitzonderlijk mooi, blond en ook nog lief meisje.Elizabeth stelt zich voor hoe het leven eruit zou zien als ze Riley was.En dan neemt ze een fatale beslissing...

Ik vind de cover van dit boek bijna hartverscheurend, althans, de versie die bij dit bericht staat. De filmeditie-cover vind ik minder, het lijkt zo veel meer op een thriller, wat ik dit boek gewoon niet vind. En al helemaal niet een literaire thriller, zoals op de bovenstaande cover beweerd wordt. Nee, dit boek was geweldig, maar geen thriller naar mijn idee.

Elizabeth en ik lijken wel wat op elkaar. Ik werd vroeger ook erg gepest en daardoor was dit boek voor mij iets heftiger dan misschien voor andere mensen. Alleen zij pakt het heel anders aan. Ik trok meteen aan de bel, al hield het daardoor niet op. Zij laat niemand iets weten, zo weet je zeker dat het doorgaat. Riley vond ik wel oké, Alec ook. Eigenlijk was iedereen in het boek wel oké. Niet heel bijzonder, aangezien ze niet enorm belicht worden, doordat alle aandacht naar Elizabeth gaat. Het groepje van Sabine werd ook vaak benoemd, het groepje waardoor Elizabeth gepest wordt, en tsja, die haalden bij mij het bloed onder mijn nagels vandaan. Maar wat wil je met een boek over pesten?

Ik dacht eigenlijk dat het boek uit zou lopen met een zelfmoordactie, die fatale beslissing die Elizabeth neemt. Ik kan je verklappen, nee, dat is het niet. Maar met dat idee in mijn hoofd las ik het boek heel anders dan een ander misschien. Ik zag de pesterijen alleen maar als voorbereiding op, dat wij de reden weten waarom ze het niet vol kon houden zegmaar. Maar als ik hier niet aan gedacht had, had ik misschien de hints gelezen die Visser erin heeft gestopt om ons de fatale beslissing te laten begrijpen.

Ik vond de fascinatie, de enórme fascinatie, voor Riley behoorlijk eng. Ik weet niet hoe iemand zo erg de drang kan hebben om iemand anders te zijn. Afijn, al kan ik dat niet begrijpen, het zal voor sommige mensen dus een enorm probleem zijn. Zo ook voor Elizabeth. En dat loopt echt heel erg uit de hand.

Zoals je merkt kan ik er niet teveel over vertellen zonder het verhaal te verklappen. Ik vind dat Judith Visser echt een prachtig, maar ziek verhaal heeft geschreven. Ik denk dat de film enorm gaat tegenvallen, dus die ga ik voorlopig nog niet kijken. Maar het boek heb ik op goodreads.com bekroond met vijf sterren, wat super mooi geschreven is het toch.