Recensie – Stuk Van Jou

Recensie – Stuk Van JouStuk van jou by Sophie Jackson, Marcel Hagedoorn
Published by Z&K on November 10th 2015
Pages: 368

Kat Lane was negen jaar oud toen haar vader voor haar ogen werd vermoord. Nu, vijftien jaar later, komt ze haar belofte aan hem na om iets voor de maatschappij te betekenen. Dat doet ze door les te geven aan gedetineerden in een New Yorkse gevangenis. Op deze manier hoopt ze ook eindelijk haar angst voor criminelen te overwinnen.
Wesley Carter is een van haar leerlingen. Hij is gevaarlijk, grappig en geheimzinnig. Kat raakt geïntrigeerd. Ze wil weten wie de échte Carter is, voorbij zijn intimiderende voorkomen. Hoe verder ze gaan, hoe moeilijker het wordt om hun verboden gevoelens voor elkaar te negeren.

Ik won dit prachtige boek via de Facebookpagina van Zomer&Keuning en wat was ik blij! Ik heb eerst een tijdje verliefd staan kijken naar dit boek, ik nam hem overal mee naar toe en ik heb hem aan iedereen laten zien, want eerlijk is eerlijk: op de foto zie je niet hoe mooi het boek is. Op de foto vond ik hem ook al heel mooi, maar in het echt heeft hij zoveel sfeer en mooie kleuren en gevoel en alles er op en er aan, prachtig, echt prachtig!

De verwachtingen van het boek waren torenhoog, want iedereen die ik sprak leek het boek te lezen en hem fantastisch te vinden. Ik wist zelf alleen dat het een soort Orange Is The New Black zou zijn met behoorlijke seksscènes erin (wat toch best goed klinkt, niet waar?) en dat Carter enorm leuk zou zijn. Hmm, dat was genoeg om me over te halen!

Het begin pakte me nog niet zo goed meteen. Het leek allemaal een beetje te gehaast en te nep. Daarnaast had ik heel erg weinig tijd om te lezen, dus het was lastig om in het verhaal te komen voor mij. Ik was nog een beetje sceptisch aan het begin, want ik dacht dat het hele cliché personages waren en dat ik zo het verhaal in kon vullen, maar eigenlijk viel dat best wel mee.

Zeker na de helft van het boek was ik helemaal hooked, totaal verkocht. Ik las de laatste 40% van het boek ook in één avond uit! Het verhaal leest als een trein en je wil echt niet meer stoppen met lezen. Er zitten vrij ‘steamy scènes’ in het boek, dus als je daar niet goed tegen kan of als je daar niet van houdt, zou ik het boek laten liggen als ik jou was. Nu vind ik dat normaal gesproken helemaal niet erg in een New Adult, zolang het maar goed geschreven is en niet te plat en te veel zeg maar, en ik vond het in dit verhaal precies goed. Hier zijn de meningen over verdeeld, maar ik kon ze best wel waarderen!

Verboden liefdes zijn gewoon erg leuk om over te lezen. Daar komt bij dat Carter inderdaad behoooooorlijk leuk is (staat zeker op mijn lijstje van fictional boyfriends, maar hij kan nog niet tippen aan Lockwood, hoor) en dat Kat best wel een leuke point of view is. Ik kom me redelijk goed identificeren met haar (vooral de stukken dat ze twijfelt tussen de maatschappelijk correcte keuze en de keuze die haar hart wil maken en hoe ze daar mee omgaat), dus ik vond hun romance erg fijn weglezen.

Dit boek heeft me flink aan het denken gezet, zowel over het verhaal zelf en waarom we eigenlijk met z’n allen zo veel vooroordelen hebben, maar ook aan de verschillende meningen over het boek. De één was totally team Kat&Carter, terwijl de ander liever voor team Eva (Kat’s moeder) ging. Waarom de één zich toch houdt aan het feit dat iemand fouten heeft gemaakt waar diegene voor moet boeten en de ander veel sneller vergeeft. Hiermee bedoel ik te zeggen dat het boek voor mij veel meer betekent dan een andere New Adult zal doen.

Ik vond dit in ieder geval een prachtig boek en ik hoop dat veel meer mensen hem kunnen gaan lezen, want het is een pareltje, echt waar!