Recensie – Stilte

Recensie – StilteStilte by Mia Sheridan
Published by Zomer & Keuning on August 1st 2017

'Stilte' van Mia Sheridan vertelt het heftige verhaal van Bree, die om een traumatische ervaring te verwerken haar boeltje oppakt en naar een nieuwe stad verhuist. Bij het boodschappen doen loopt ze daar Archer tegen het lijf. Ze is meteen van hem onder de indruk, maar Archer is nogal zwijgzaam. Als in: hij praat helemaal niet. Al sinds zijn zevende niet. Kan haar liefde zijn stilte doorbreken? Stilte is een aangrijpende New Adult-roman en het indrukwekkende debuut van Mia Sheridan.

Bree begint haar leven helemaal opnieuw in een klein, knus stadje na een traumatische gebeurtenis. Ze heeft alleen maar behoefte aan een plek voor haarzelf, iets wat haar niet herinnert aan wat er gebeurd is. Het was misschien een ietwat impulsieve actie, maar eigenlijk verloopt alles op rolletjes. Terwijl ze went aan haar nieuwe leven, ontmoet ze de stille Archer. Eerst denkt ze dat hij gewoon niet wil praten, of dat hij doof is, maar al snel maakt haar dat allemaal niet meer uit. Archer is namelijk het enige wat haar gelukkig kan maken.

Bree is een pittige tante. Er is haar onrecht aangedaan (wat precies weet je aan het begin van het verhaal nog niet), maar toch trekt ze de stoute schoenen aan om opnieuw te beginnen in een wildvreemd stadje. Daar moet je toch echt wel wat ballen voor hebben, lijkt me. Gelukkig weet ze zich al snel aan te passen aan het stadje met hulp van een handvol bijzonder gekozen personages. Een beetje stereotype misschien, maar het past wel heel leuk in het verhaal.

Archer is een jongen om meteen verliefd op te worden. Wat is dat toch met ‘gebroken persoonlijkheden’? Hij is in ieder geval mysterieus, vriendelijk en ontzettend sexy. Ergens is het dus wel te begrijpen dat Bree als een blok voor hem valt, zelfs als dat haar leven niet ten goede komt. De strijd tussen haar hart en haar verstand blijft het hele boek bestaan, wat deels logisch is, maar deels ook een beetje simpel. Het boek heeft een aantal ‘verrassende wendingen’, maar een ervaren new adult-lezer ziet deze al van mijlenver aankomen.

Het verhaal is mooi en vlot geschreven. Mia Sheridan weet wat ze doet. Toch greep het boek me niet zoals hij andere lezers wel te pakken had. Ik miste iets, spanning misschien? Al is er genoeg erotische spanning te vinden, toch miste ik iets om door te lezen. Voorspelbaarheid is voor mij vaak een killer, dus dat was erg jammer. Desalniettemin was het verhaal leuk en mooi bedacht.

Stilte wordt omschreven als een aangrijpende new adult, iets wat je bijblijft. Daar moet ik ze zeker gelijk in geven. Een new adult als deze is zeldzaam, zelfs al is het concept niet volledig origineel. New adults (en contemporaries in het algemeen) lijken natuurlijk al snel op elkaar. Toch weet Mia Sheridan met haar personages een verhaal neer te zetten waar je verliefd op wordt, in ieder geval op Archer. Een prachtige standalone, al gaat de serie in het Engels verder.