Recensie – Stijlicoon

Recensie – StijlicoonStijlicoon by Gemma Burgess
Published by Luitingh-Sijthoff on May 1th 2015
Pages: 336

Angie wil het maken in de modewereld van New York
Diep vanbinnen is de wilde Angie superromantisch, maar vanbuiten is ze cool. Ze is dol op mode en droomt van een baan bij een gerenommeerd ontwerper. In het echte leven werkt ze in een grote kledingzaak.
Angie heeft een rijke vriend die haar altijd meeneemt naar exclusieve feesten, dure jachten en hipsterbars. Maar die vriendschap blijkt gebaseerd op drijfzand... Er móét iets veranderen in haar leven...

Ik mocht dit boek recenseren voor de uitgever en ik kreeg dit exemplaar aan het begin van de maand opgestuurd (heel erg bedankt!). De cover van dit boek viel me al meteen op. Het is niet een standaard chicklit-cover. Het is fleurig (en een stuk feller dan op foto’s), maar het is niet zoetsappig of cliché. Dit was voor mij al meteen de reden dat ik erin begon. Don’t judge a book on its cover… Oeps!

Angie woont samen met vier vriendinnen: Pia, waar het eerste boek in de reeks over gaat, Coco, Julia en Madeleine. De laatste drie meiden komen in de vervolgboeken aan bod. Angie lijkt van buiten erg stoer en een beetje kil, maar stiekem is ze dat totaal niet. Als bij haar alle stoppen doorslaan omdat ze er achter komt hoe het nou écht met haar rijke vriend zit, gaat ze op zoek naar zichzelf, naar een baan en misschien zelfs naar de echte liefde.

Het boek begint erg sterk. Het begint niet rustig, maar je wordt meteen in het verhaal gesleurd en je kan eigenlijk al niet meer stoppen omdat je zo naar een spanningshoogtepunt toe leeft. Als dit is geweest, zakt het een klein beetje af, maar daarna wordt het weer beter. Het is niet dat ik me heb verveeld tijdens dit boek, het is alleen dat de spanning niet altijd even hoog was. Gelukkig is het ook een chicklit en geen thriller!

Angie laat je de mooiste en lelijkste plekjes van Manhattan en omgeving in een notendop zien. Ze rent van het ene restaurant naar de andere en gaat shoppen in hele dure en hele goedkope winkels. Maar het liefst neemt ze je mee naar haar kamer, waar ze haar eigen kleding en accessoires maakt. Stukje bij beetje leer je haar kennen en sluit je haar in je hart.

Het einde ging extreem snel en voor ik het wist, had ik het boek gesloten in mijn handen en moest ik alles nog verwerken. Ik knipperde met mijn ogen en het was over, zo snel ging het voor mijn gevoel. De aap komt uit de mouw, maar vervolgens komen er nog een paar uit de andere gaten van de trui. En natuurlijk maakt de epiloog het allemaal weer goed.

Dit boek is een boek voor dames (ik denk dat heren er niet zo veel aan zullen vinden, maar dit zijn aannames!) die op zoek zijn naar luchtige kost met een goede dosis humor. Verwacht geen literaire hoogstandjes in dit boek, maar verwacht wel een tijd lang veel plezier en gelach om dit boek. Heerlijk op het strand (of op de bank, als het weer toch tegenvalt)!