Recensie – Sterrenstof

Recensie – SterrenstofSterrenstof by Krystal Sutherland, Hanneke van Soest
Published by Young & Awesome on October 19th 2016
Pages: 256

Dit is absoluut geen verhaal over liefde op het eerste gezicht. Maar het is een liefdesverhaal. Nou ja… Min of meer.
Henry is nooit verliefd geweest. Tot Grace aan het begin van het examenjaar bij hem op school komt. Grace is vreemd. Ze draagt jongenskleren. Ze loopt met een kruk. Ze zegt nee tegen het hoofdredacteurschap van de schoolkrant, waar Henry al jaren van droomt. Het is overduidelijk dat Grace een groot verdriet met zich meedraagt. En toch. Henry wordt verliefd op haar. Tot over zijn oren, met open ogen, met alle kans op een gebroken hart. Want als je geen risico durft te nemen voor de liefde van je leven… wanneer dan wel?

Toen ik dit boek in handen kreeg (dankzij de uitgeverij, enorm bedankt voor deze kans!), maakte mijn hart een sprongetje van vreugde. Dit zou mijn absolute nieuwe favoriete boek moeten worden, dus ik kon niet wachten! Sowieso is de cover prachtig, het blauw van de vissen steekt fel af tegen het wit van de achtergrond en wow, wat staat dat goed!

Vanaf het eerste moment werd ik verliefd op Henry. En dan bedoel ik eigenlijk niet eens op de manier dat ik hem wilde zoenen en knuffelen, maar ik wilde alles van hem weten. Ik wilde zijn gedachten lezen, zijn glimlach vangen en zijn dagen vullen met zonneschijn. Sentimenteel, ik weet het, maar dat gevoel krijg je nou eenmaal bij Henry. Maar Grace had deze invloed niet op mij, Grace voelde als een bedreiging. Want hoe je het ook wendt of keert, Henry wordt verliefd op Grace.

Aan de ene kant is dit boek gewoon een romantisch verhaal waarin de jongen tot over zijn oren verliefd wordt op een meisje en waarbij hij grote risico’s moet nemen. Maar aan de andere kant is het allesbehalve een ‘gewoon’ romantisch verhaal, het is een verhaal dat grijpt naar je hart. Het laat je niet los, ook niet als je hem uit hebt gelezen. Het is onmogelijk om Henry (en ja, Grace ook) te vergeten nadat je de laatste bladzijde hebt omgeslagen.

Minpunten aan dit boek? Ja, die zijn er. Het liefdesverhaal is wat mij betreft iets te dramatisch weergegeven. Plus, en dit moet echt even gezegd worden, best wel cliché. Zelfs voorspelbaar op sommige momenten. Kelly van Bright Blue Books gaf heel mooi de vergelijking: dit boek is een combinatie van The Fault In Our Stars en Lobsters. En dit geeft meteen aan waarom ik niet volledig weg was van Sterrenstof: ik vond Lobsters maar meh.

Ik vind wel dat iedereen Sterrenstof een kans moet geven. Het dealt met liefde, (liefdes)verdriet, rouw, geluk en het waarderen van de kleine dingen. Henry en Grace zijn niet de nieuwe Augustus & Hazel Grace, maar ze zijn gewoon lekker zichzelf. En dat maakt ze het mooist van allemaal.