Recensie – Stein Knap En Het Mysterie Van De Parallelle Universums

Recensie – Stein Knap En Het Mysterie Van De Parallelle UniversumsStein Knap En Het Mysterie Van De Parallelle Universums by Christopher Edge
Published by Meis & Maas on February 1th 2017
Pages: 208

Wanneer de moeder van Stein sterft, vraagt hij zich af waar ze is gebleven. Zijn ouders, beiden wetenschapper, hebben normaal gesproken een antwoord op al zijn vragen. Wanneer hij zijn vader vraagt waar zijn moeder is, mompelt die iets over kwantumfysica en parallelle universums waar zijn moeder nog steeds in leven is. Dus pakt Stein een kartonnen doos, de computer van zijn moeder en een rottende banaan en begint aan zijn reis door tijd en ruimte in de hoop zijn moeder te vinden…

Stein Knap is er kapot van dat zijn moeder is overleden aan kanker. Hij vraagt zijn vader of hij meer weet over waar zijn moeder is, en zijn vader reageert met een aantal mompelende woorden over kwantumfysica en parallelle universums. Stein is natuurlijk meteen geïnteresseerd, want een mogelijkheid waar zijn moeder nog in leven is, laat hij niet aan zich voorbij gaan. Hij bouwt en sleutelt, tart de wetenschap en gaat op zoek naar zijn moeder – in een ander universum.

Stein Knap is een slimme jongen. Dat is niet zo gek, want zijn ouders zijn beiden wetenschappers. Althans, waren, want zijn moeder is net overleden. Zijn vader is verdrietig, maar niet zoals Stein. Stein is er kapot van. Hij zou er alles voor over hebben om zijn moeder nog te kunnen zien, dus wanneer hij die kans krijgt, grijpt hij die met beide handen aan. Hij had het avontuur iets onderschat.

Dit boekje valt op in elke boekhandel met zijn mooie cover en lange titel. Dit is zo’n boek die iedere lezer wel in zijn of haar boekenkast zou willen hebben door de mooie vormgeving en – zo blijkt na het lezen van dit verhaal – de mooie inhoud. Dit boek is namelijk leerzaam, grappig en goed bedacht, maar bovenal ontzettend lief en hartverwarmend.

Stein die op zoek gaat naar zijn moeder is misschien wel op zijn simpelst gezegd hoe het rouwproces in elkaar zit. Stein kan zijn moeder nog niet loslaten en klampt zich vast aan elke herinnering die ze samen hebben. Voor een kind zal dit verhaal puur een avontuur zijn met wat uitleg over de kwantumfysica (wat trouwens echt ideaal is als je zoals ik daar nog steeds geen klap van begrijpt), maar voor een volwassene is te zien dat hier nog veel meer in verweven zit dan alleen maar een groot avontuur. Stein leert met het idee leven dat zijn moeder er niet meer is, hoe moeilijk dat ook voor hem is.

Stein Knap En Het Mysterie Van De Parallelle Universums is echt een fantastisch kinderboek voor kinderen en volwassenen. Met een goed verhaal voor de kinderen en met levenslessen voor de volwassenen op de achtergrond is iedereen tevreden die dit boek leest. Het boek is mooi vormgegeven en straalt in de boekenkast. Ik zou niet weten waarom je dit boek géén kans zou geven.