Recensie – Sneeuw Als As

Recensie – Sneeuw Als AsSneeuw als as by Sara Raasch
Published by HarperCollins Young Adult on January 10th 2017
Pages: 384

Zestien jaar geleden werd het koninkrijk Winter onder de voet gelopen door de kwaadaardige koning Angra. De Winterianen werden tot slaaf gemaakt en hun magie werd hun afgenomen. Alle hoop is nu gevestigd op de acht mensen die wisten te ontsnappen en sindsdien op de vlucht zijn.
Meira was nog maar een baby toen Winter werd aangevallen en kent alleen het leven als vluchteling. De Winterianen zijn vastbesloten om hun rijk ooit terug te veroveren en ondernemen daarvoor gevaarlijke verkenningstochten, waarbij Meira tot haar frustratie nooit mee mag. Dus wanneer ze iets opvangt over een antiek medaillon dat Winter zijn magie kan teruggeven, besluit ze er stiekem achteraan te gaan om zichzelf te bewijzen.

Ik wil Harper Collins bedanken voor een recensie-exemplaar van dit bijzondere boek! <3

Sneeuw Als As is misschien wel het meest besproken boek van januari 2017. Het is in één klap niet meer weg te slaan uit ieders YA-boekenkast. Meira, één van de laatste vrije Winterianen na de oorlog met Lente 16 jaar geleden, heeft het gevoel niets te kunnen doen voor het volk waar zij deel van uitmaakt. Ze zou graag vechten, strijden als een echte soldaat, maar ze wordt tegengehouden door Meneer, de man die haar redde uit de oorlog met Lente, en Mather, de toekomstige koning van Winter. Wanneer er zich eindelijk een kans voordoet waarmee Meira kan laten zien wat ze waard is, gaat ze er meteen op af. Wat ze niet weet, is dat ze daardoor meer verandert dan ze eigenlijk had willen doen.

Meira was niet helemaal mijn type. Ik heb sowieso vaak problemen met meisjes die de wereld willen redden, terwijl ze nog zo jong zijn en totaal niet weten hoe ze het moeten aanpakken, dus het is niet zo gek dat Meira en ik niet meteen klikten. Wat ik het boek wel moet meegeven, is dat het verhaal nooit stilstaat. Door het boek heen kom je op zo veel verschillende plaatsen in zo veel verschillende situaties, dat je het gevoel hebt op wereldreis te zijn geweest als je het boek uit hebt.

Op de promotiematerialen van Sneeuw Als As staat: ‘Fantasy zoals fantasy bedoeld is’. Hier moet ik wel even mijn kanttekening bij zetten: het is absoluut YA-fantasy. Ik houd namelijk niet van (high-)fantasy en volwassen-fantasy. Toen ik de promoties las, werd ik toch een beetje bang dat ik een boek zou krijgen wat ik niet leuk zou gaan vinden, maar gelukkig viel dit reuze mee. Mocht je dus hetzelfde probleem als ik hebben met high fantasy, weet dus dat je het boek gerust op kunt pakken!

Sneeuw Als As komt bij mij in dezelfde categorie als Duizend Hoog, waar ik eerder een recensie over schreef. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog of misschien was het gewoon net niet helemaal wat ik zocht, maar het boek zelf is prima. Buiten mijn problemen met Meira was het boek erg fijn om te lezen, vol actie en onverwachte twists in het verhaal. Als ik op alle slakken zout zou leggen, zou ik nog veel meer kunnen schrijven in deze recensie, maar ik denk niet dat dat nodig is. Sneeuw Als As mag zich zeker tot de nieuwe YA-classics rekenen en hoort wat mij betreft in elke boekenkast thuis. In de zomer komt deel twee uit, een boek waar ik zeker naar uitkijk!